Asuntojen myynti-ilmoitukset ovat siirtyneet sanomalehtien sivuilta sosiaalisen median kanaviin. Nyt myynnissä oleviin asuntoihin tutustutaan esimerkiksi videoiden kautta.

Kiinteistömaailmalta kerrotaan, että heillä myynnissä olevissa kodeissa asuntoesittely tapahtuu videon avulla vuoden jokaisena päivänä 6000-7000 kertaa. Lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisen median kanavissa päivittäin moninkertainen määrä.

”Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku ei ole kuten ennen”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Nyt jaetaan videoita omasta kodista

Kun oma koti tulee myyntiin, jaetaan sen myynti-ilmoitus yhä useammin somessa kavereiden kesken tai esimerkiksi oman alueen FB-ryhmäläisille. Enää eivät pelkät valokuvat riitä, vaan nyt jaetaan kodin esittelystä tehtyä videomateriaalia. Myös kiinteistönvälitysyritykset ovat huomanneet somen ja videomateriaalin kasvavan merkityksen. Kiinteistömaailma videoi pääosan myynnissä olevista kohteistaan.

”Liikkuvaa kuvaa täydentää yhä useammin välittäjä sanoittamassa kohdetta, sen historiaa ja lähiympäristöä. Asiakkaalle kaikki tämä merkitsee vähemmän kurvailua kohteesta toiseen ja enemmän tutustumista kotoa käsin, kertoo Erkki Heikkinen.

Varsinaisiksi videolla tapahtuviksi asuntoesittelyiksi Kiinteistömaailma laskee katselut, joissa asiakas avaa itse videon ja katsoo esittelyn lopputeksteihin asti. Vähintään 6000 päivittäisen varsinaisen videoasuntoesittelyn lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisessa mediassa erimittaisin kestoin selvästi isompi määrä.

”Asuntomainontamme siirtyminen merkittävältä osin sosiaaliseen mediaan on tapahtunut hyvin luontevasti: siellä, videoiden ympäristössä ja ihmistä lähellä olevien aiheiden keskellä, uusien kotien videoilla on luonteva paikka, sanoo Heikkinen.