Ensi heinäkuussa asuntomessuvieraat pääsevät osallistumaan messuhistorian ensimmäisille opastetuille sisustuskierroksille, kun Kouvolassa starttaa sisustamisen teemaviikko. 

Kouvolan asuntomessualueen sisustussuunnitelmista havaitsee, että vuonna 2019 viileä skandinaavinen tyyli on korvautumassa aiempaa lämpimämmillä ja orgaanisemmilla sisustuksilla. Messukodeissa nähdään rohkeita värityksiä, ja sisustusratkaisut ilmentävät asukkaan persoonaa.

“Viileänvalkoinen ei myöskään tule olemaan sisustussuunnittelija Malla Tapion suunnittelema Trendikoti, joka esittelee sisustuksen tämänhetkisiä suuntauksia, ilmiöitä ja värejä yhden kohteen kautta. Luvassa on runsaasti värejä sekä muotojen pehmeyttä”, Suomen Asuntomessujen viestintäpäällikkö Leena Honkajuuri sanoo.

Sisustusviikkoa vietetään Asuntomessuilla Kouvolassa 22.-28.7. Viikon aikana messuvieraat pääsevät ensimmäistä kertaa opastetuille sisustuskierroksille. Keskiviikkona 24.7. Suuri sisustuskeskustelu haastaa asiantuntijat kertomaan suomalaisen sisustamisen tulevaisuudennäkymistä. Lisäksi sisustamisen saloihin ja sisustumateriaaleihin voi sukeltaa Pioneerikoulun Trendikoti- ja Sisustuslounge-tilassa. Sisustusloungessa messuvieraat voivat  saada ammattilaisilta vinkkejä sisustusta koskeviin kysymyksiin

”Uudentyyppisellä trendikohteella haastamme messuvieraita pohtimaan, miten he käyttävät värejä sisustamisessa. Kertoohan tutkimuksemme, että suomalaisella on vahva usko omiin kykyihinsä sisustajana”, Leena Honkajuuri huomauttaa.

Suomalaiset ovat taitavia sisustajia

Suomen Asuntomessujen oman tutkimuksen mukaan peräti 76 % suomalaisista ilmoittaa olevansa taitava sisustamaan asunnostaan viihtyisän ja itselleen mieluisan. Liki puolet vastaajista kaipaa sisustukseen käytännöllisiä ja toiminnallisia ratkaisuja. Vastaajina Asuntomessujen asukkaiden ääntä luotaavassa asukasbarometissa on vuosittain noin 1 500 suomalaista iältään 20–75 vuotta.

“Tiedämme todella paljon suomalaisista kodeista”, sanoo Leena Honkajuuri.

“Viidenkymmenen vuoden ajan olemme päässeet avaamaan ovet lähes kahteen tuhanteen suomalaiseen kotiin. Lisäksi toteutamme vuosittain Asukasbarometri-kyselytutkimuksen ja laajan yleisötutkimuksen messutapahtuman yhteydessä, joiden kautta haluamme ymmärtää mahdollisimman paljon asukkaiden ajatuksia asumisesta sekä messuistamme”, hän jatkaa.

”Sisustaminen on edelleen yksi painavin syy lähteä messuille. Ainutlaatuisessa konseptissamme pääsemme näyttämään sisustusratkaisuja aidossa ympäristössä. Viime kesän messujen kävijätutkimuksesta kävi ilmi, että erilaisia sisustusratkaisuja kaivattiin vieläkin enemmän.”

Lämpimät sävyt tekevät tuloaan

”Asuntomessujen tekemä barometritutkimus kertoo, että suomalaiset kodit voi sisustustyylien perusteella jakaa neljään, suurin piirtein samankokoiseen ryhmään: skandinaavisesti, askeettisesti, perinteis-klassisesti sekä iloisella sekatyylillä sisustettuihin”, viestintäpäällikkö Leena Honkajuuri kertoo.

Asuntomessujen kohteita on toisinaan arvosteltu siitä, että valkoinen, musta ja harmaa korostuvat sisustuksessa ja ulkopinnoissa. Asukasbarometrin mukaan suomalaisten suosituimmat sisustusvärit ovat kuitenkin valkoinen, harmaa, musta, ruskea ja beige.

Sukupuolen mukaan suosikkiväreissä ei juuri ilmene poikkeamia. Ainoastaan harvinaisissa väreissä, kuten vaaleanpunaisen, violetin tai oliivinvihreän kohdalla tulee hajontaa: naiset suosivat näitä sisustusvärejä selvästi miehiä enemmän.