Auton lämmittäminen on tullut taas ajankohtaiseksi. Lämmittämiseen kannattaa olla asianmukaiset välineet johtoja ja pistorasioita myöten.

Pihan kosteat olosuhteet lisäävät sähköiskun vaaraa etenkin, jos auton lämmittämiseen käytetään vaurioitunutta tai sisäkäyttöön tarkoitettua jatkojohtoa.

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL muistuttaa, että paras keino varmistaa oma ja muiden pihalla liikkuvien – ihmisten ja eläinten – turvallisuus on kutsua sähköalan ammattilainen asentamaan lämmitykseen tarkoitettu, maadoituksin ja ajastimin varustettu pistorasiakotelo. Työn voi varsin hyvin teettää myös talvisaikaan.

Auton lämmittäminen vain ehjillä kaapeleilla

Loskassa lojuva jatkojohto voi pahimmillaan olla jätetty jännitteelliseksi auton lähdettyä. Silloin siihen on helppo kompastua. Pistoke tuleekin lämmityksen loppuessa irrottaa pistorasiasta ja kotelon kansi lukita sekä nostaa jatkojohto maasta pois turvaan kosteudelta.

Erityisesti sisälämmitintä käytettäessä johto kuormittuu ja jopa kuumenee. Siksi kannattaa aika ajoin tarkastaa, että pistotulpan päät ovat suorat eikä osissa ole tummumia tai sulamisen merkkejä. Kaapelin on oltava ehjä ja molempien päiden puhtaita.

Liian usein näkee myös hybridiautojen ja täyssähköautojen hidaslatausta ulkoseinän pistorasiasta jatkojohdolla. Pistorasian tulee olla säädösten mukaan suojamaadoitettu ja hyväkuntoinen. Pistorasiaan liitettävän ajastimen käyttöä ei suositella, vaan ajastus on hyvä tehdä auton asetuksista. Turvallisinta on pyytää sähköurakoitsija asentamaan kotikäyttöön tarkoitettu latauspiste, joka myös nopeuttaa latausta.

Jos kuitenkin ladataan pistorasiasta, on hyvä käyttää auton mukana toimitettavaa latausjohtoa. Johdossa olevassa laturissa latausvirta tulee rajata esimerkiksi tasolle 8A, jotta vältetään virtajohdon ja pistorasian ylikuormitus. Mahdollinen jatkojohto ei saa olla maassa jännitteellisenä.

Muutkin pihan ulkojatkojohdot tulee aina käytön jälkeen irrottaa pistorasiasta. Normaalikäytössä ja olosuhteissa vaara on pieni, mutta loskakeli ja mahdolliset vialliset johdot ovat tekevät niistä vaarallisia.

Lue lisää:

Sähköremontti on nyt ajankohtainen 60-luvun taloissa