Espoon Tapiolaan aletaan loppuvuodesta rakentaa kaupungin ensimmäistä puusta rakennettavaa kerrostaloa. Tuuliniitty 3:n vuokratalo on kaavamääräysten mukaisesti ensimmäinen autopaikaton kerrostalo.

ARA-vuokratalo Tuuliniitty 3 nousee Tapiolan metroaseman ja keskustan palveluiden kupeesseen. Taloon tulee 42 asuntoa yksiöistä perheasuntoihin. Yhteistiloiksi taloon tulee talosauna, pesutupa, kuivaushuone ja kerhotila.

”Puurakentamisen edistäminen sopii tavoitteisiimme kehittää suomalaista asumista monipuolisesti. Tapiola on myös erinomainen paikka toteuttaa ensimmäinen hankkeemme. Pääsemme kehittämään aluetta Tapiolan alkuperäisen idean mukaisesti innovatiivisen kaupunkiasumisen malliin eli palaamme tavallaan juurillemme”, toteaa Asuntosäätiön toimitusjohtaja Esa Kankainen.

Tuuliniitty 3:een ei tule ollenkaan asuntokohtaisia autopaikkoja. Kohteeseen toteutetaan vain muutama vierasautopaikka.

”Uskomme, että taloon hakeutuu asukkaita, joille oma auto ei ole niin tärkeä kulkuväline. Yhä useampi nuori jättää ajokortin hankkimatta ja monet perheellisetkin ovat valinneet autottoman elämäntavan joko ympäristö- tai kustannussyistä. Näille asukkaille metroaseman ja muiden julkisen liikenteen palveluiden läheisyydessä oleva asuintalo on varmasti haluttu vaihtoehto.”

Rakentaminen säältä suojattuna

Tuuliniitty 3:n pääurakoitsijan on Rakennusliike Reponen Oy ja pääsuunnittelijana on toiminut arkkitehti Jukka Turtiainen. Puukerrostalo rakennetaan säältä suojattuna teltan sisällä.

”Talon massa on selväpiirteinen, siinä on hiljaisia viitteitä 1950- ja 1960-lukujen Tapiolan kerrostaloihin. Tämä näkyy muun muassa julkisivujen suhteissa ja ikkunamaailmassa. Puu on tuotu selkeästi esille julkisivuverhoilussa ja muun muassa parvekerakenteissa”, kertoo arkkitehti Jukka Turtiainen.

Puutalon suunnittelua leimaa puurakenteiden ja puun työstämisen mittatarkkuus. Toinen puun ominaisuus on Turtiaisen mukaan sen keveys, mikä antaa tiettyjä mahdollisuuksia verrattuna raskaampiin materiaaleihin. Pohjakerros on puukerrostalossa oltava rakentamismääräysten mukaan palamatonta materiaalia.

”Olemme käyttäneet vanhasta Tapiolasta tuttua lautamuottipintaista betonia”, kertoo Turtiainen.