Tänään alkava valtakunnallinen Hävikkiviikko tähtää ruokahävikin vähentämiseen. Jo viidettä kertaa vietettävän teemaviikon myötä pyritään etsimään ratkaisuja globaaliin ongelmaan jokaisen kuluttajan näkökulmasta.

Hävikkiviikko jalkautuu ympäri Suomea jo yli 200 yhteistyökumppanin voimin. Viikon järjestäjänä toimii Kuluttaja-lehti. Tämän vuoden teeman on kuluttajien asenne ruokahävikkiä kohtaan.

”Haluamme kampanjoimalla lisätä ruoan arvostusta ja tätä kautta vaikuttaa syntyvän hävikin määrään ruokaketjun kaikissa portaissa, erityisesti kuluttajien osalta”, Kuluttaja-lehden toimitusjohtaja Mika Kesseli kertoo.

Globaali ongelma

Arvioidaan, että kaikkiaan  maailman ruoasta 25-30 % päätyy roskiin. Osa ruoasta jää maahan, osa matkalle, osa myymättä kauppaan tai ravintolaan. Kuusi prosenttia ostetusta ruoasta päätyy syömäkelpoisena roskiin,  samoin joka kymmenen vihannes tai hedelmä. Jokainen meistä heittää vuodessa ruokaa roskiin keskimäärin  20-25 kiloa, noin 130 euron arvosta.

Hävikkiseminaarit järjestetään tällä viikolla Helsingissä ja Tampereella. Oulussa avautuu hävikkipiste 14.9., ja Helsingissä vietetään ruokahävikki- ja kiertotalousfestareita lauantaina 16.9.

Viikon tapahtumissa keskustellaan ja esitellään keinoja ruokahävikin vähentämiseen kotitalouksissa. Esimerkiksi Helsingin ruokahävikki- ja kiertotalousfestareilla ruoka-alan, designin ja kiertotalouden ammattilaiset näyttävät, miten käytöstä poistetut materiaalit ja raaka-aineet saavat uuden elämän ja käyttötarkoituksen. Näitä vinkkejä sekä lisätietoa viikon tapahtumista löytyy myös Hävikkiviikon verkkosivuilta www.havikkiviikko.fi