Autotallin puiset perustukset

Autotalli käsitetään perinteisesti kulkuneuvon säilytystilaksi, mutta se voi olla paljon muutakin. Samanlainen toteutustapavaatimus sekä päärakennuksessa että tallissa karsi talotoimittajia jo tarjouskierroksella. Projektin tuloksena syntyi eräs lajinsa ensimmäisistä lämpöeristetyistä pienelementtitalleista. Toisaalla samaan aikaan valmistui askeettinen, mutta toimiva perustalli pitkästä puutavarasta.

Idea erillisestä autotallista oli olemassa jo omakotitaloprojektin suunnitteluvaiheessa. Tontin muoto ja osin tallin tuleva käyttötarkoituskin ohjasivat ajatusta erillisestä päärakennuksen tuntumaan rakennettavasta autotalli- ja katosyhdistelmästä.

Tässä tapauksessa rakennuttajan vankkumaton näkemys oli, että vaikka tallirakennus oli mitoitettu paitsi katoksen, myös lämpimän sisätilan osalta autolle, siellä ei katsottu olevan sijaa nelipyöräisille kulkuneuvoille. Sisätilat varattaisiin rakkaalle moottoripyöräharrastukselle.

Päärakennus oli päätetty toteuttaa joko hirrestä tai puurakenteisina pienelementteinä, mutta samalla talovalmistajille lähti myös tarjouspyyntö erillisestä tallipaketista puuosatoimituksineen ja lämpöeristeineen. Tallin luonnokset hahmoteltiin itse, jotta talotoimittajat pääsisivät paremmin jyvälle, mistä oli kysymys.

Kun tarjoukset paluupostissa saatiin, erillisen tallirakennuksen olisi kyennyt toimittamaan vain yksi kymmenestä vastanneesta. Niinpä päädyttiin pienelementeistä valmistettuun päärakennukseen ja talliin.

Elementtitalovalmistaja lähti hankkeeseen mukaan, vaikkei varsinaista lämpöeristettyä elementtitalliratkaisua mallistosta vielä löytynytkään. Tallirakennuksen suunnitteleminen kun ei tässä tapauksessa poikennut päärakennuksesta muuten kuin rakennuksen koon, muodon, oviaukkojen ja varustelun osalta.

Kovan urakan läpikäynyt rakentaja on kaiken kaikkiaan tyytyväinen valitsemaansa talliratkaisuun. ”Pienelementtipaketti selkeytti suunnittelua, oli omin voimin pystytettävissä, ja mikä tärkeintä, elementtiratkaisu joudutti varsinkin sään armoilla olevia työvaiheita huomattavasti”, Sallinen toteaa.
”Tällä tontilla rakennettiin samaan aikaan päärakennusta ja tallia, mikä piti kyllä hartiapankkilaisen tiukasti työnsyrjässä kiinni.”

Toisenlainen talliprojekti

Kilpa-autoharrastus, moottoripyörä ja perheen kaksi käyttöautoa sanelivat vaatimuksia tallin rakennusprojektille. Pitkästä puutavarasta valmistui katoksella varustettu askeettinen mutta toimiva perustalli.

Kahden käyttöauton, moottoripyörän ja kilpa-autoharrastuksen ylläpitäminen ilman tilavaa ja lämmintä tallia osoittautui omakotitalon hankinnan jälkeen ongelmalliseksi. Talon yhteydessä olevan pikkuruisen tallin valloitti jo pelkästään iso Harley-Davidson, niinpä käyttöautot lojuivat taivasalla ja kilpa-autoa rakenneltiin 15 kilometrin päässä vuokratallissa.

Päätös erillisestä tallirakennuksesta kypsyi nopeasti. Autonrakentelua harrastava isäntä pysyisi paremmin kotitontilla, vuokrarahat säästyisivät ja vaimon käyttöautolle valmistuisi oma katos – tai jopa lämmin tallipaikka. Kaikki vaikuttivat voittavan.

Suunnittelua ohjasi tiukka budjetti, joten talliin ei rakennettaisi mitään ylimääräistä. Tilaa tulisi olla yhden auton lämpimään säilytykseen, toisen huoltamiseen ja lisäksi vielä katospaikka.

Pohjapiirrokseksi hahmoteltiin iso, yhtenäinen autojen säilytys- ja korjaamotila sekä erillinen työhuone, joka sijoitettiin autokatoksen puoleiseen päätyyn. Talliin valittiin sähköinen lattialämmitys.

Rakennus toteutettiin pääosin itse, mutta mukaan saatiin rakennusalalla toimiva kaveri, jonka apu ja tietämys projektin läpiviemiseksi osoittautuivat korvaamattomiksi.

Ensin saa helposti käsityksen, että työmaa eteni kuin valssi kesällä, mutta rakentajan erikseen pyytämänä lisähuomautuksena mainittakoon, että pitkiä iltapuhteita riitti huomattavan paljon varsinaisen leipätyön ohessa etenevässä rakennusprojektissa…

Maalaustöiden sekä kalustamisen jälkeen talli otettiin käyttöön, ja vajavaisesta ulkoasustaan huolimatta rakennus tarjosi hyvin jo suojaa talven viimoilta.

Keväällä ulkopuolella odotti vielä täysi työmaa verhouslaudoituksen asennuksineen ja siistimisineen.

Lue aiheesta lisää TM Rakennusmaailman numerosta 7/08, joka ilmestyy 29.10.