Kalliokukkulan päällä sijaitsevaan kotiin oli päästävä, vaikka lunta pyryttäisi kuinka sakeasti tahansa. Ongelmana ei ollut lumitöiden laajuus, vaan se, että lumi olisi luotava kauemmas kulkureiteistä. Muutoin autojen kääntämiseen tarvittava tila supistuisi kevääseen mennessä olemattomaksi.

Asiaa oli pohdittu huolella, mutta talvi pääsi perinteisesti yllättämään. Yhtenä päivänä lunta ryöppysi liki vaakatasossa, joten päätös oli tehtävä pikaisesti. Bilteman lumilinko oli yksi halvimmista, minkä lisäksi koneen sai saman tien kyytiin oman paikkakunnan myymälän etuovelta.

Linkoa heti ostopäivänä kasatessa kävi selville, että se oli monelta osin melkoinen rimpula. Esimerkiksi lingon rungossa olleet naaraskierteet olivat korkata aisan kiinnitysruuveja kiristettäessä. Myös moottoriöljyn täyttö pienestä aukosta oli suoritus sinällään.

Jo ensimmäisillä käyttökerroilla Biltema näytti kuitenkin kyntensä. Kone käynnistyi nöyrästi, ja vaikkei voimaa ollut tarjolla tuhottomasti, pakkaslumi lensi useamman metrin. Kampikäyttöisen poistoputken ohjaus ei tosin ollut niitä kätevimpiä. Myöhästyminen putken käännössä ja sopivasti pyörteillyt tuuli tekivätkin linkoajasta monesti melkoisen lumiukon. Mutta piha tuli hyvään kuntoon.

Myös lingon polttoainetalous osoittautui tyydyttäväksi. Luvattuun neljän desilitran tuntikulutukseen ei moottoria oikeissa lumitöissä kuormitettaessa päästä, mutta kympin kanisterilla pärjäsi yllättävän pitkään. Käyttöohjeessa parempana vaihtoehtona suositeltua pienkoneiden nelitahti- eli alkylaattibensiiniä kannattaa tosin jatkossa vakavasti harkita, sillä 95E:llä päästöt ovat etenkin käynnistettäessä nenään kunnolla tuntuvat.

Talven kuluessa naapuruston povaamia ongelmia alkoi pikku hiljaa esiintyä. Kelien sahattua lämpöasteiden ja pakkasen välillä toimilaitteet jäätyivät milloin mistäkin. Välillä syöttöruuvi ja muu linkokoneisto ravistivat ja hakkasivat, vaikka kaikki näkyvillä oleva jää oli naputeltu irti.
Vaijerien tehdasrasvat osoittautuivat Suomen talveen sopimattomiksi. Välillä lingon vedon päällesaaminen edellytti kuolleen miehen kytkimen käyttövaijerin reipasta nykäisyä. Vaijerien löystymisen sai onneksi korjattua nopeasti reikälevyyn perustuvalla pituussäädöllä.

Kesken pahimman lumitalven juuttui poistoputken heittokorkeuden säätölippa paikoilleen. Syynä oli jälleen pakkasessa jäykistynyt vaijeri. Kun lipan asentoa yritettiin palauttaa käsin, lipan saranointi taipui. Ongelma korjattiin vääntämällä sarana tylysti takaisin muotoonsa sekä öljyämällä vaijeri kelien lauhduttua.

Kaikissa keleissä lingosta ei ollut lumitöihin. Ilmojen kääntyessä kevyestä pakkasesta sopivasti lämpöasteille linkoputkesta alkoi tipahdella suojalumesta puristuneita neliskanttisia lumipalloja. Muutamaan kertaan tehdyn poistoputken puhdistuksen jälkeen oli pakko uskoa, että työtä voisi jatkaa vasta kelien uudelleen kylmettyä.

Valtaosan talvesta Biltema puski lunta joka tapauksessa kunnialla. Jäävallien keskellä linkokoneisto oli kyllä kovilla ja aisa notkahteli, mutta linkoaminen jatkui. Sitkeällä siivutustekniikalla linko puski itsensä läpi yllättävän kovista paikoista.

Bilteman pikkulingon käyttökelpoisuutta pitääkin punnita hankintahinta visusti mielessä. Lisäksi on pohdittava, mihin omat kyvyt riittävät pikkuvikojen korjauksessa. Pienellä vaivannäöllä ja näppäryydellä lingon pitää kyllä käyttökunnossa. Moottori itsessään vaikuttaa suorastaan luotettavalta. Se luultavasti kestää pidempään kuin lingon muut kriittiset osat.

Vaivattomuutta arvostavalle linko on sen sijaan huono hankinta. Jo talven kokeilu osoitti, että lepsuus huoltotöissä kostautuu. Pahimmillaan seurauksena ovat lingon rapistuminen ja heikon pelin maine.

Lue käyttötestistä tarkemmin TM Rakennusmaailman numerosta 11/13, joka ilmestyi 20.11.