Kodin valaistukselle ei ole olemassa virallisia säädöksiä. Hyvä valaistus on riittävän voimakasta, säädettävää, tasaista ja häikäisemätöntä. Mutta millainen valo on parhaaksi terveydellemme?

Valo ja väri vaikuttavat ihmisen mielentilaan. Suomen Valoteknillisen Seuran toimitusjohtaja Heikki Härkönen sanoo, että valon vaikutusta ihmisen sisäiseen kelloon tutkitaan kiivaasti.

”Entistä enemmän pyritään vaikuttamaan ihmisen vireystilaan. Se näkynee entistä vahvemmin tulevissa tuotteissa ja varsinkin valaistuksen ohjauksessa”, Härkönen sanoo.

Myös KVS Valaistussuunnittelu Oy:n toimitusjohtaja Jukka Asp uskoo, että lähivuosina painottuu älykkyyden ja valon yhdistelmä, etenkin päivänvaloautomatiikka. Nykytekniikka mahdollistaa jo ison osan näistä terveystekniikoista.

”Illalla terveellinen valaistus tarkoittaa mahdollisimman vähäistä sinistä valoa. Aamulla saadaan piristystä tuottamalla päivänvaloa eli jopa sinertävää noin 6 000 kelvinin valoa”, Asp vertaa.

Vähemmän sinistä valo illalla

Kun automatiikalla pystytään ohjaamaan vaikkapa valonsävyä ja -tehoa suhteuttamalla niitä kellonaikoihin, tekovalolla voidaan hallita koko luontainen vuorokausirytmi.

Illalla kotosalla voidaan laskeutua 2 700 kelvinin lämpöön eli jokseenkin kynttilänvaloon. Valon teho voi olla vaikkapa 40 prosenttia täydestä tehosta. Näin ihmisen keho ja aivot alkavat tuottaa melatoniinia, mikä valmistaa hyvään uneen.

Asiantuntijat kehottavat himmentämään älylaitteista niiden sinistä valoa, kun on nukkumisen aika.

Härkönen sanoo, että kaikenlainen toiminta älylaitteella pitää virkeänä. Jos jatkuvasti tottuu myöhään illalla käyttämään älypuhelinta, se on omiaan lykkäämään nukahtamista ja siten vähentämään sekä heikentämään unta.

Lue lisää kodin valaistuksesta ja valaistussuunnittelusta TM Rakennusmaailman artikkelista.