Osaavan ja luotettavan remonttifirman löytäminen voi olla kiven alla. Sellainen löytyy todennäköisesti kyselemällä, suosituksia hakemalla ja netistä etsimällä. Maine on tärkeä myös yritykselle. Hyvä kello kuuluu kauas, ja tällaiseen tekijään kannattaa ottaa yhteyttä.

Hyvä remonttifirma voi erottautua esimerkiksi sillä, että yrityksellä on hyvin toimivat ja selkeät nettisivut, tarjouksissa kokonaishinnat erittelyineen ja kokonaisuudesta huokuu uskottavuus. Suosituksia ja referenssejä kannattaa kysyä ja yhdistellä tietoja eri lähteistä. Työn tilaajalle voi olla merkitystä yrityksen sopivalla koolla ja läheisellä sijainnilla.

”Hälytyskellojen tulisi soida tilaajan päässä, jos yritys ilmoittaa vain puhelinnumeron eikä mitään nimiä. Silloin todennäköisesti toiminnassa on jotain hämärää ja salattavaa. Kun yrityksellä on fyysinen osoite ja toimisto, tilaaja voi tarvittaessa pistäytyä yrityksessä hoitamassa asiaansa”, Pientaloteollisuus PTT ry:n johtaja Kimmo Rautiainen sanoo.

Halvimmasta ja epämääräisestä tarjouksesta saattaa seurata kesken jäänyt remontti ja väärin toteutettu työ. Sotkun selvittelyyn menee aikaa, se vaatii energiaa ja todennäköisesti kesken jääneen työn korjaaminen tulee maksamaan enemmän kuin jos se olisi kerralla laitettu kuntoon. Väärin toteutettu vedeneristys tai rikottu höyrynsulku voivat aiheuttaa isoja vahinkoja.

Remontin hinta-arvio ja tarjouksen asiallisuus kertovat tilaajalle jo paljon. Ero halvimman ja kalleimman hinta-arvion välillä voi olla moninkertainen. Omituisen alhainen hinta viittaa usein siihen, ettei yritys hoida veroja ja työnantajamaksuja. Tiedot voi tarkistaa Verohallinnon ennakkoperintärekisteristä yrityksen nimellä tai Y-tunnuksella. Palvelu on maksuton. Hyvämaineinen yritys on yleensä mukana myös Tilaajavastuu- ja Rala-järjestelmissä.

Tarjouspyyntö usealle tekijälle

Remontin tilaajan kannattaa miettiä etukäteen, mitä hän haluaa teettää, millaisella aikataululla ja järjestellä remontin rahoitus kuntoon. Korjaukset ovat laajuudeltaan ja toteuttamistavoiltaan erilaisia.

Kylpyhuonekorjauksissa korostuvat esimerkiksi vedeneristys-, putki- ja sähkötöiden osaaminen. Julkisivu- ja vesikattoremonteissa tekijän on tunnettava muun muassa rakennetekniikkaa ja rakennuksen fysikaalista käyttäytymistä.

”Tarjouspyyntöjä kannattaa lähettää 3–5 valitulle yritykselle. Kaikilta toimijoilta pitää pyytää samanlainen ja teknisesti yhtä laaja tarjous materiaaleineen. Silloin tarjouksia pystyy vertailemaan toisiinsa”, kylpyhuoneremontteja tekevän Laattabestin Juha Niskanen sanoo.

Hyvässä pesuhuoneen korjauksen tarjouspyynnössä esimerkiksi tulisi olla lattia- ja seinäneliöiden määrä, käyttövesiputkien sijainti, muutama kuva pesutilasta ja lattiakaivosta, lämmitysjärjestelmä, talon ikä sekä tieto rakennuksen aikaisemmista korjauksista ja korjausvuodesta. Ammattitaitoinen urakoitsija käy myös katsomassa kohteen ennen tarjouksen antamista.

Pitävä ja kiinteä hinta

Luotettavan remonttifirman merkkejä ovat muun muassa pitkä toiminta samalla nimellä, helposti löydettävät taloustiedot ja työntekijöillä on esimerkiksi veronumerot esillä. Jotkut urakoitsijat eivät anna kiinteää hintaa etukäteen, vaan asiakkaalta vaaditaan lisää rahaa työn edetessä. Saattaapa tekijä uhata jopa työn keskeyttämisellä, jos pyyntöön ei suostuta. Joskus tilaaja joutuu etsimään itse sähköasentajaa työhön.

Hyvän tekijän tunnistaa myös siitä, ettei yritys vaadi ennakkomaksuja, mutta sopii tarkasti työn aloittamisviikon ja valmistumispäivän.

Tilaajan kannalta olennaista on määritellä työn laajuus, aikataulu ja järjestää rahoitus kuntoon. Pitää tietää mitä tilaa ja yksilöidä riittävällä tarkkuudella työ ja tarvikkeet. Työtarjous kannattaa pyytää usealta tekijältä, jolloin vastauksia pystyy todennäköisesti vertaamaan toisiinsa. Sopimus tulee aina tehdä kirjallisena ja pyytää paperiin pääurakoitsijan lisäksi myös aliurakoitsijoiden nimet ja yhteystiedot.

Kirjallinen sopiminen on tilaajan etu turvallisuuden lisäämiseksi ja myös sen takia, että pääsee hyödyntämään kotitalousvähennyksen omassa verotuksessaan. Pitävä ja kiinteä hinta, selkeä aikataulu sekä kirjallinen sopimus ovat asiakkaalle tärkeitä. Silloin hän voi suunnitella asumistaan ja talouttaan. Remontin viivästyessä tai laajentuessa asukas saattaa joutua muuttamaan esimerkiksi vuokralle.

Sopimuksessa tulee olla remontin hinta, sisältö, maksuerät, aikataulu ja myöhästymissakko. Hyvä pohja pienremontista sopimiseen löytyy muun muassa Kuluttajaviraston verkkosivuilta.

Tarvitaanko lupia?

Omakotiasukas vastaa itse talostaan, sen kunnosta ja myös korjauksista. Tee itse tai hanki tekijä, jos korjaamiselle on tarvetta. Kannattaa selvittää etukäteen kunnan rakennusvalvonnasta, tarvitaanko korjaamiseen lupaa tai ilmoitusta. Yleensä lupaa ei tarvita, jos rakenteita, talon julkisivua tai talon kokoa ei muuteta. Kuitenkin esimerkiksi kylpyhuoneremontissa tarvitaan seritfikaatin omaavan valvojan käynti ja hyväksyntä työlle. Hän tarkistaa vedeneristyksen, lattiakaivon ja muiden asennusten asiallisuuden.

Suullinen tarjous remonttifirmalta saattaa riittää parin sadan euron remontissa, kuten pikkuvessan kaakeloinnin uusimisessa tai parketin hionnassa. Kirjallinen sopimus kannattaa kuitenkin tehdä itse työstä. Kirjallinen tarjous ja sopimus ovat ehdottomia isoissa korjauksissa kuten omakotitalon rakenneremonteissa tai lämmityksen uusimisessa. Kirjallinen sopimus ehkäisee riitoja. Isoissa urakoissa kannattaa käyttää kuluttaja-asiamiehen hyväksymiä sopimusmalleja.

Taloyhtiössä kuten rivitalossa tai kerrostalohuoneistossa asuvan tulee selvittää isännöitsijältä tai hallituksen jäseniltä lupien ja ilmoitusten tarpeellisuus. Rakennuslupaa saatetaan vaatia keittiön ja vesipisteiden paikkaa siirrettäessä. Ilmoituksen teolla taloyhtiön hallitukselle yleensä selviää silloin, kun asunnon lattiaan asennetaan uusi lautaparketti tai huoneiston seinät tapetoidaan.

Entä jos menee pieleen?

Remontin teettäjän kannattaa olla tarkkana alusta alkaen: kilpailuta, tee kirjallinen sopimus, tarkista Y-tunnus, kysy suosituksia, sovi vastuuasentaja, pyydä vastaanottopöytäkirja ja lasku remontista, tarkista yrityksen tausta ja ennakkoperintärekisteri, käytä hyväksesi kotitalousvähennys. Suullisiin lupauksiin ja ennakkomaksuihin ei pidä suostua. Viimeinen maksuerä kannattaa hoitaa vasta sitten, kun työ on luovutettu, hyväksytty ja tarkistettu.

Remontti menee kuitenkin joskus pieleen. Kuinka silloin toimitaan?

”Lopputulosta verrataan kirjalliseen sopimukseen ja kuviin. Pienet puutteet kirjataan loppuraporttiin ja niiden korjaamisesta ja aikataulusta sovitaan. Mahdollisista isoista näkemysongelmista keskustelemme työn tilaajan kanssa, ja hänellä on halutessaan oikeus kutsua ulkopuolinen tavarantarkastaja selvittämään puolueettomasti lopputulos ja työn laatu”, Juha Niskanen kertoo.

Mitä remontointi maksaa?

Kodin remontoinnin hinnat ovat suuntaa antavia. Jokainen kohde on erilainen ja keskiarvohintoja on vaikea määritellä. Hinta voi riippua kohteesta, paikasta, rakenteista, käytettävistä materiaaleista ja ammattilaisen työstä. Tilaajan kannattaa pyytää yksilöity tarjous usealta yritykseltä vertailun helpottamiseksi. Hyvässä tarjouksessa hinta on kiinteä ja sisältää kaiken tarvittavan, mukaan lukien sähkö- ja putkityöt.

laaja keittiöremontti 10 000–15 000 euroa
kylpyhuoneen korjaus 7 000–15 000 euroa
saunaremontti 3 000–8 000 euroa
seinän purkaminen 1 500–2 500 euroa
seinän rakentaminen 1 500–3 000 euroa
tapetointi ja maalaus 800–1 500 euroa
parketin hionta ja lakkaus1 000–1 500 euroa
sähkö- ja putkityöt 50–70 euroa tunnilta