Henkilö näyttää ruuvimeisselillä sopivan kireyden moottorisahan ketjulle

Moottorisaha pärähtää parhaiten käyntiin, kun sen on edellisen käyttökerran jälkeen puhdistanut ja tehnyt pikahuollon. Keskeisimmät huoltotyöt vievät vain muutaman minuutin, mutta vähentävät kummasti ärräpäitä.

Nykyiset moottorisahat ovat erittäin kevyitä ja tehokkaita, mutta huoltamattomina ne menettävät äkkiä teräkuntonsa. Harva harrastajasahuri huomaa työn tuoksinassa, että terän purevuus vähenee ajoittaisesta teroituksesta huolimatta ja tukkeutunut ilmanpuhdistin syö koneen puhtia.

Kevyellä kunnossapitohuollolla voi oleellisesti lisätä moottorisahan käyttötuntimäärää ja luonnollisesti vähentää myös käyttökustannuksia. Samalla tulee tarkistettua elintärkeiden turvavarusteiden kunto ja toimivuus.

Merkkikohtaiset säädöt sekä huolto- ja turvaohjeet kannattaa aina tarkistaa koneen mukana toimitettavasta käyttöohjekirjasta. Kannattaa myös opetella tapa, että jokaisella tankkauskerralla ja käytön jälkeen pyyhkäisee sahan kopan puhtaaksi, teroittaa terän ja tarkistaa samalla turvalaitteet ja niiden toiminnan.

Päivittäisillä huoltotoimilla pyritään saha pitämään käyttökuntoisena sekä luotettavasti että turvallisesti toimivana, olipa sitten talvipakkanen tai kesähelle. Pikahuoltoon ei tarvita periaatteessa muita avaimia kuin sahan mukana toimitettava tulppa-avain, jonka toisessa päässä on tasakärkinen ruuvimeisseli.

Purukopan ja ketjun irrotus kuuluvat ajoittaisiin huoltotoimiin. Nykysahoissa käytetään yhä useammin purukopan pikalukitusta, jonka avulla voidaan säätää teräketjun kireyttä ja avata purukoppa ilman eri työkaluja. Purukopan alta paljastuvat terälaipan kiinnitys, kytkinrumpu ja teräjarru sekä vetopyörä tai -ratas. Ketju otetaan irti ja purukoppa puhdistetaan näkyvästä liasta aina teräjarrun ollessa pois päältä. Samalla on hyvä tarkistaa jarrupannan eheys. Jarrupanta on teräketjujarrun ydin, sillä se lukitsee kytkinrummun ja pysäyttää teräketjun.

Purukopan alta on syytä myös vilkaista ketjusiepon kunto. Ketjusieppo estää katkenneen tai irronneen ketjun osumisen takakahvaa pitelevään käteen. Sen takia takakahvassa on myös leveä ns. oikean käden suoja. Ketjusieppo on yleensä vaihdettava, metallia ja/tai muovia oleva tappi. Joissakin koneissa se on integroitu purukoppaan, jolloin ketjusiepon katkettua koko purukoppa täytyy uusia.
Kytkinrummun alta tarkistetaan teräketjua pyörittävän vetopyörän tai hammasrattaan kunto.

Terälaipan ollessa irti on hyvä puhdistaa öljykanavat ja tarkistaa laipan kuluneisuus. Laippaan tulleen kierteen voi poistaa kevyesti lattaviilalla. Terälevyn kärkipyörä on yleensä kestovoideltu. Jos siihen erehtyy painamaan voiteluainetta rasvapuristimella, se poistaa kestovoitelun ja vaatii aina uusintarasvauksen ajoittain.

Huolletun sahan kokoamisen jälkeen tarkistetaan kiinnitykset, ketjun kireys ja heittosuojan toiminta. Saha säilytetään ja sitä kuljetetaan aina teräjarru päällä. Ennen sahaustyön aloittamista öljypumpun toiminta voidaan varmistaa pyöräyttämällä terää lähellä puuta, jolloin siihen ilmestyy rasvainen viiru.

Lue huoltotoimista tarkemmin TM Rakennusmaailman numerosta 4E/09, joka ilmestyi 27.5.