Keväällä ruoho kasvaa kohisten. Fiksu kotipuutarhuri ennakoi ensimmäisen leikkauksen tarpeen ja välttää ruohonleikkurien huoltojen ruuhkat huollattamalla koneen ajoissa.

”Jos ruohonleikkuri ei käynnisty keväällä, syynä ovat usein syksyllä tehdyt tyypilliset virheet. Ehkä yleisin niistä on koneen kallistaminen kyljelleen tai peräti nurin päin, kun sen alaosaa ja terää halutaan putsata. Silloin öljyt valahtavat kaasuttimeen ja ilmanputsariin, jolloin kone tössähtää siihen, sanoo Kone-Ruuskanen Oy:n pienmekaanikko Janne Nieminen.

Yleinen ongelma on sekin, että ruohonleikkuria on ajettu 98E5-bensiinillä eikä pienmoottoribensiinillä.

”Pienmoottoribensalla kannattaisi ajaa vähintäänkin se syksyn viimeinen kerta, jolloin oikeaa ainetta jäisi koneen sisuksiin talven ajaksi. Se sisältää vain vähän liuottimia ja lisäaineita ja säilyttää ominaisuutensa 3-5 vuotta. 98-bensa kovettaa ja hapertaa letkut ja jopa bensakorkin.”

Myös öljy tuottaa ongelmia. Huoltoon tuodaan usein ruohonleikkureita, joiden öljytila on karstoittunut ja tinttaantunut vanhoista öljykerroksista, kun uutta öljyä lisätään kerta toisensa jälkeen.

”Ruohonleikkurin öljy vaihdetaan, sitä ei siis lisätä”, muistuttaa Janne Nieminen.

Täydessä terässä kesään

Kevätnurmelle rullattava leikkuri voi tuottaa pettymyksen myös muilla tavoin. Jos vaijeri jäi aisan puristuksiin, se napsahti todennäköisesti poikki. Kiveen ajettu vino akseli ei ole menetetty tapaus, sillä huollossa on siihen suoristuskeinot. Vinoa terää ei sen sijaan oikaista vaan se on uusittava.

”Terän teroitus sujuu esimerkiksi rälläkällä. Tärkeintä on muistaa, että terä teroitetaan päältä ja lopuksi tarkistetaan tasapaino. Jos terä ei ole tasapainossa, se tärisee eikä leikkaa kunnolla. Tasapaino tarkistetaan laittamalla vaikka kynä kiinnitysreikään ja pidellään terää paikoillaan. Vakaa pysyy vaakasuorassa, epätasapainoinen keikahtaa pystyasentoon.”

Kannattaa katsoa, että terä menee takaisin koneeseen oikein päin. Terän terävä puoli menee edellä moottorin pyörimissuuntaan.

Leikkurin saa hajalle, kun liian pitkäksi kasvanutta nurmikkoa ajetaan liian kovaa. Hihna ottaa teriltä kaiken kuormaan vastaan, jolloin se palaa tai katkeaa. Ajoleikkuri olisi hyvä viedä huoltoon kolmen vuoden välein, tavallinen vuosittain.

 

Näin huollat ruohonleikkurin

  1. Ota ennen huoltotoimien aloittamista sytytystulpan johto irti, jotta kone ei käynnisty vahingossa.
  2. Jäikö koneen alusta pesemättä syksyllä? Hapokas ruoho ruostuttaa runkoa. Huuhtaise kone puhtaaksi vedellä ja tiskiharjalla. Paikoin suositellaan painepesurin käyttöä, mutta ammattilainen kehottaa varovaisuuteen. Painepesuria ei kannata käyttää ainakaan ajoleikkureiden leikkuukoteloiden pesemiseen, sillä laakerit menevät nopeasti huonoiksi, vaikka ne olisivatkin suojattuja.
  3. Sytytystulppaan kertyvä karsta heikentää sytytystä. Jos leikkuri ei käynnisty tai savuttaa, tarkista ja vaihda ensimmäisenä tulppa. Ota vanha tulppa mukaan malliksi kauppaan.
  4. Vaihda likainen paperisuodatin, vaahtomuovinen ilmansuodatin pestään pesuaineella.
  5. Vaihda öljy. Leikkurin mallin mukaisesti vanha öljy imetään pois tai valutetaan pohjapropun kautta. Vanha öljy on vietävä jäteöljyn kierrätyspisteeseen.
  6. Tylsän terän voi teroittaa viilalla, teroituskivellä, sähkötahkolla tai rälläkällä. Testaa teräntasapainoisuus työntämällä terän reikään ruuvimeisseli tai kynä. Loppuun teroitettu terä vaihdetaan uuteen. Lopuksi terä kiinnitetään kunnolla ja oikein päin eli terävä puoli edellä moottorin pyörimissuuntaan.
  7. Tarkista terän ja rungon välissä olevan murtopalan kunto. Pala suojaa koneen akselia kolhuilta, jos kone osuu kiveen.
  8. Vanha 98-bensa valutetaan pois ja laitetaan uutta tilalle. Pienmoottoribensa on paras vaihtoehto ruohonleikkuriin.
  9. Leikkurin kiinnikkeet ja vaijerien kunto tarkistetaan.
  10. Aja koneella koekierros ja katso, kulkeeko se tasaisesti ja yskimättä ja savuamatta, onko terä suorassa eikä tärise.