Keskustelupalstat pursuavat mielipiteitä monesta asiasta, myös autotallin oven vaihdosta, mutta todellista tietoa on vähän. Ongelma on siinä, ettei ovia pysty keskenään kunnolla vertailemaan.
Valinnassa on muutama asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota.

Kun autotallin ovea vaihtaa, on mitoituksessa onnistuminen tärkeintä. Kiinnitystapa ja mekanismin leveys on otettava tarkasti huomioon. Tämän autotallin ovi meni vaihtoon monesta syystä, mutta suurin vauhdittaja oli lämmön karkaaminen.

Vanha pariovi oli hankala tuulella ja lumikeleillä. Lisäksi se valskasi lämpöä.

Nykyään useimmat projektit aloitetaan selailemalla nettiä. Koska olosuhteissamme eristeellä on väliä, eristeen paksuus on syytä tarkistaa tuotetiedoista. Toinen huomioonotettava seikka on, miten lamellit on kiinnitetty toisiinsa, ettei lämpö vuoda niiden väleistä.

Lisäksi on syytä selvittää, millainen on karmin pystytiiviste sekä alatiiviste, joka tulee maata vasten. Myös oven pintamateriaali kannattaa tutkia kriittisesti. Pienistä maalivaurioista alkava ruostuminen on ennen kaikkea esteettinen ongelma, eikä todennäköisesti sisälly takuuseen. Erityisesti, jos sopimuksessa puhutaan puhkiruostumisesta.

Yli viisi metriä leveissä ovissa olisi ajateltava myös mahdollinen lämpölaajeneminen tai taipuminen. Nämä vasta käytössä ilmenevät materiaali- ja valmistusvirheet eivät tule esille kaupan esittelykappaleessa. Mutta näistä kannattaa kuitenkin kysyä myyjältä.

Asennustyö tuo mielenrauhaa

Nosto-ovi on suhteellisen yksinkertainen tuote. Siksi juuri pienet yksityiskohdat ratkaisevat, onko se hyvä vai huono. Ostopaikkaa valittaessa kannattaa miettiä, saako oveen viiden vuoden päästä varaosia, tai onko myyjää enää olemassakaan. Tässä kohteessa päädyttiin Turner 800P -nosto-oveen.

Oven korkeus on 2,3 m ja leveys 2,5 m. Eristeen paksuus on 45 mm, lamellit on tiivistetty hyvin toistensa välissä ja tiivisteet näyttivät kestäviltä. Tarjoukseen sisältyi myös nostokoneisto kahdella kaukosäätimellä.

Mielenrauhan maksimoimiseksi tilattiin myös asennus, koska näin asennuksen virhevastuu jää yritykselle ja toki pääsee itse muutenkin vähemmällä. Asennustyön sai hyödyntää verotuksen kotitalousvähennyssä.

Jotta tulos on paras, koko projektin tärkein vaihe on oikea mitoitus. Väärä mitoitus hankaloittaa siis projektia huomattavasti.

Useimmat valmistajat lähettävät myyjän mittaamaan ja arvioimaan kohteen paikan päälle. Mikäli hommaan ryhtyy kuitenkin itse, kannattaa tehdä mittaukset rauhassa ja ajatuksella. Eli on selvitettävä ainakin oven

kiinnitystapa, mekanismin leveys ja tehdä mittaus niiden perusteella.

Tarkkana ala-tiivisteen suunnasta

Asennus alkoi vanhan oven purkamisella ja ikkunoiden poistolla.

Sitten nostettiin kiskotolpat pystyyn ja kiinnitettiin niitä yhdistävä yhdys­ylälevy. Tämän oven asennuksessa täytyi vanhoihin karmeihin lisätä sovitelauta kaventamaan hieman aukkoa. Mittanauha oli siis ahkerassa käytössä läpi työn.

Kun aukko on rakennettu sopivaksi, pursotetaan lisälaudan ja karmin väliin eristevaahtoa ja kiinnitetään kisko-osa. Kiinnityksessä on huomioitava, että seinien suoruuteen ei voi luottaa ja ovi on asennettava maan vetovoiman aiheuttaman rasituksen mukaan eli vatupassilla suoraan. Onneksi tämän talon seinät on rakennettu ja lattia valettu suoriksi, mikä helpottaa asennusta.

Kiskoissa on tiivisteet, jotka kannattaa huoltaa silikonisuihkeella. Se parantaa tiivisteen elastisuutta. Sama toimenpide tulisi tehdä kerran vuodessa kaikkiin tiivisteisiin, jotta ne pysyisivät kunnossa.

Ennen lamelliosien kasaamista pohjimmaiseen lamelliin kiinnitetään alatiiviste, jonka suunnalla on väliä. Oven hankalin tiivistyskohta on alakulmat ja niitä varten on tiivisteessä erityinen muotoilu.

Sitten kiinnitetään rullat, joilla ovi liikkuu kiskoissa sekä lamellien välinen kiinnityskappale. Seuraavaksi lamelli liu’utetaan kiskojen väliin. Tässä asennuksessa kannatti asentaa kolme lamellia ja sitten kasata oven kiskot loppuun. Kiskot jatkuvat katon rajaan, jonne ovi ohjautuu avautuessaan.

Kiskot kiinnittyvät kattoon metallisilla jaloilla. Tässäkin kohtaa suoruus on oleellista, jotta ovi liikkuu sujuvasti.

Lopuksi asennetaan loput lamellit.

Vatupassi ahkerassa käytössä

Oven kasaamisen viimeinen osa on vetojousien ja automatiikan asentaminen. Vetojouset kiinnittyvät oven molempiin alakulmiin ja niiden kiristyksessä täytyy olla huolellinen. Jousien pitää olla kireällä, mutta ei pinkeinä. Vedon pitää olla tasaista eri laidoissa. Kaikkien liikkuvien osien hyvä rasvaaminen on myös suotavaa.

Avausautomatiikka on omassa kiskossa keskellä ovea. Se kiinnittyy ylimpään lamelliin. Kaukosäätimien ohjelmoinnille on omat ohjeensa.

 

 

Työ viimeistellään pielitöillä ja sitten ovi on valmiina käyttöä varten. Asennustyö ei ole vaikea ja onnistuu suhteellisen helposti, kun tietää missä kohtaa pitää olla erityisen tarkkana. Tärkeintä on mitoitus ja vatupassin käyttö.
Ammattilainen tekee työn noin puolessa päivässä, mutta ensikertalaisen on syytä varata työhön aikaa ainakin päivän verran.

Työkaluista käytetyin on akkuporakone, jolla ruuvataan paljon. Lisäksi tarvittiin myös muun muassa puukkosahaa ja sirkkeliä. Mittanauhan ja vatupassin tärkeyttä ei voi korostaa liikaa.

Automaattinen avausmekanismi kiinnittyy kattoon keskelle ovea. Kiskojen yläosa kiinnittyy kattoon. Sopivat kiinnitysjalat sahataan oven mukana tulevasta raudasta. On huomioitava, että moottori tarvitsee sähköä eli pistorasian johonkin lähettyville. Avaajassa on kaksi kaukosäädintä, jotka ohjelmoidaan ohjeiden mukaan.

Avausmekanismi kiinnittyy ylimpään lamelliin saranalla.

Vetojousien kireyden on oltava sopiva.

Vetojouset kiinnittyvät vaijereilla oveen ja karmiin.

 Karmin ja kiskon väliin laitettiin eristevaahtoa, jotta sauma on varmasti tiivis. Pielitöissäkin on muistettava eristeiden tärkeys.