Osta verkosta, se on kätevää, vai onko? On ja ei. Rakennustarvikkeet hyvin tunteva hoitaa ostokset nopeasti. Muuten tuotteiden ominaisuuksien, tuotenimikkeiden sekä erilaisten laatu- ja hintaluokkien omaksumiseen palaa aikaa. Tuotteiden hintavertailu pohjautuu tuotetietoon.

Ennen rakentaja meni rautakauppaan, kun hänen piti ostaa suojaavia maskeja jotakin tiettyä työtä varten. Tätä kirjoittaessa rakentaja laittaa maskin kasvoilleen jo parkkipaikalla, ennen kuin edes astuu rautakaupan ovesta sisään. Voisiko ostokset tehdä helposti, turvallisesti ja edullisesti kotisohvalta? Tai tilata suoraan työmaalta älypuhelinta näpytellen?

Tutkimme miltä rakennustarvikkeiden verkkokaupan tilanne tällä hetkellä näyttää. Vertailuun valikoitui yhdeksän Suomessa toimivaa verkkokauppaa. Netrauta, Taloon.com ja Talotarvike.com ovat pääasiassa verkossa toimivia kauppoja. Byggmax, K-Rauta, Kodin Terra ja Stark yhdistävät verkkokauppaa ja myymälätoimintoja. Bauhaus ja Hankkija ovat valtaosin myymäläkauppoja, mutta tekevät myös jonkin verran verkkokauppaa.

Pienet ja helposti kuljetettavat tavarat saadaan kaikista näistä postin tai matkahuollon kuljetettavaksi. Suuremmat tavarat osa verkkokaupoista toimittaa suoraan tehtaalta, osa omasta varastosta ja osa pitää itse hakea kaupasta.

Kuljetus, tilaaminen ja kustannukset

Rakennustarvikkeiden verkkokaupan malli poikkeaa tavaran luonteen takia esimerkiksi elektroniikan verkkokaupasta. Samalla kaupalla voi olla useampi kuin yksi tavaran toimittamisen malli: osa tavarasta toimitetaan normaalisti postin tai matkahuollon välityksellä kaupan varastolta. Osa kulkee kuljetusliikkeen välityksellä suoraan valmistajan tai maahantuojan varastolta.

Yleinen on myös malli, jossa tavaran voi valita ja maksaa verkossa ja noutaa haluamallaan tavalla kaupasta. Kaikkia näitä voidaan kuitenkin pitää verkkokauppoina, koska ne poikkeavat perinteisestä ”mene kauppaan ja kysy” -mallista.

Omakotirakentaja joutuu väistämättä totuttelemaan erilaisiin logistiikkaratkaisuihin, ostipa hän tavaran verkosta tai kaupasta. Peräkärry tai pakettiauto auttaa johonkin mittaan asti, mutta ennemmin tai myöhemmin tavaraa pitää tuoda kuorma-autolla. Näin myös kuljetuskustannukset muuttuvat niin, että yksi kuljetus maksaa suurin piirtein saman, sisälsi se mitä tahansa.

Esimerkki K-Raudan verkkokaupasta: metrinen viemäriputki muhvilla, hinta 10,50 – nouto pakettiautomaatista 5,90 euroa. Leca-harkko 5 kappaletta 11,75 – nouto postista 8,83 euroa. Sama harkko kuudes kappale – toimitus onkin Kaukokiidolla kotiin, kuljetuksen hinta nyt 54,90 euroa. Mutta 25 kilon laastipussia ei saakaan enää verkkokaupasta, vaan sen voi ostaa ja noutaa 64 eri myymälästä Suomessa.

Kuljetuskustannusten kannalta olisi mahdollisimman hyvä tilata kaikki samasta, mutta kaikkea ei saa yhdestä paikasta halvimmalla. Vaihtoehdoksi jääkin jotenkin jaotella eri tilaukset: joko esimerkiksi niin, että rakentamisvaiheen alkupään tilaukset tehdään kerralla yhdestä paikasta. Toinen vaihtoehto on kerätä edullisimmat tuotteet niistä paikoista, joista ne löytyvät. Tämä vaatii kuitenkin melkoisesti varastointia. Kallein vaihtoehto lienee kuitenkin tilata eri tarvikkeet yksi kerrallaan sitä mukaa kuin ne tarvitaan.

Käytettävyys tietokoneella ja kännykällä

Tietokoneella käytettynä kaikkien verkkokauppojen käytettävyys ovat melko samantyyppistä. Haku on keskellä ylhäällä ja vasemmalla avautuvat tuotevalikot. Kaikki ovat myös melko nopeita. Ainoita ongelmia tuottavat hieman erilaiset termit ja lyhenteet.

Mobiililaitteilla verkkokauppojen käytössä oli enemmän pieniä puutteita. Bauhausin liittymä ei näyttänyt hakutulosten määrää, kuten tietokoneella. Byggmaxin hakunappula oli ruotsalaisittain vasemmalla.

Hankkijan mobiililiittymän aloitus oli hämmentävä ja kiinnitti ensihuomion vaihtuviin rehumainoksiin. K-Raudan bannerit veivät paljon tilaa informaatiolta. Kodin Terrassa chat-palvelu tunki sivun päälle. Starkin tuotteen sivu sotki koelaitteessa hakemistonäkymää. Taloon.comin mobiililiittymä oli ehkä selkein.

Kassaa ja ostotapahtumaa ei tässä vertailussa systemaattisesti kokeiltu, koska se olisi edellyttänyt ostotapahtuman loppuun viemistä.

Päätelmät

Tietyt paljon ostettavat rakennustarvikkeet ovat kaikkialla melko saman hintaisia. Koko kokonaisuutta tarkasteltaessa hintojen hajonta on luokkaa 10 %–50 %. Millään tuotteella ei näyttänyt kuitenkaan olevan yhtä ainoaa kartellihintaa. Muutamalla kaupalla oli samalla vertailutuotteella täsmälleen sama hinta, mutta jotkin toiset täsmälleen samat tavarat olivat vastaavasti eri hintaisia.
Yllättäviä, sisäänvetotuotteilta vaikuttavia artikkeleita oli joitakin, mutta hintavaihtelut saattoivat yhtä hyvin olla sattumia. Tarjouksia oli tutkimusajankohtana melko runsaasti.

Verkossa ostamisessa pitää olla hieman tarkempi kuin rautakaupassa käydessä, koska tuotetta ei voi tarkastella eikä myyjä ole tarkentamassa asiaa, jos on kysyttävää. Chat-palvelut eivät ole vielä yleistyneet muiden verkkokauppojen tapaan, joillakin nopeana kommunikaatiokanavana oli kallis puhelinpalvelu.

Lue lisää rakennustarvikkeiden verkkokaupan vertailusta TM Rakennusmaailmasta 1/21. Artikkeli on vertaileva otanta verkkorautakauppojen tarjonnasta. Sen tarkoitus ei ole toimia hinnastona eikä varsinkaan opastaa, minkä hinta- tai laatuluokan tavaraa rakentajan tai remontoijan pitäisi omaan projektiinsa hankkia.