Kotimyyntitilanne sujuu nopeasti, ja etenkin ikääntyneet ihmiset saattavat olla tilanteesta hämillään. Ennen remonttisopimuksen allekirjoittamista sopimus on syytä lukea huolellisesti. Epäselvät kohdat kannattaa käydä läpi palvelun myyjän kanssa. Jos jokin sopimusehto ei miellytä, siitä voi neuvotella.

Suoraan kotiin saatetaan tulla myymään melkein mitä tahansa remonttipalvelua: ikkunaremonttia, putkiremonttia, kattoremonttia, keittiöremonttia tai vaikka parketin hiomista ja lakkaamista. Yleensä kotimyyntitilanne on ostajalle yllättävä eikä tilanteeseen voi etukäteen valmistautua.

Johtava kuluttajaoikeusneuvoja Anne Lemponen kertoo, että monet iäkkäät ihmiset ovat tottuneet olemaan kohteliaita ja toisaalta monet heistä kaipaavat seuraa: Tilanne on myyjälle otollinen.

”Kuluttajalla on kuitenkin oikeus päättää kenet hän asuntoonsa päästää ja milloin. Ostopakkoa ei ole silloinkaan, kun myyjä on käyttänyt runsaasti aikaa palvelunsa myymiseen”, Anne Lemponen muistuttaa.

”Helpointa on vain kieltäytyä esittelystä tai sopia uusi käynti ajankohtaan, johon voi saada läheisen paikalle ennen kuin allekirjoitetaan mitään sopimusta.”

Suulista sopimusta on vaikea todentaa

Sopimuksessa tulee selkeästi näkyä kaikki kuluttajalle olennaiset asiat. Jos ehdoista tulee myöhemmin kiistaa, myyjän laatimia epäselviä tai tulkinnanvaraisia vakiosopimusehtoja tulkitaan kuluttajan eduksi. Remontin teettämisessä voi hyödyntää myös sopimusmallia, joka löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta.

Kuluttajansuojalain säännökset koskevat vain kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisiä sopimuksia. Jos kotitalous palkkaa työsuhteeseen remonttimiehen, se toimii itse työnantajana ja on velvollinen huolehtimaan työnantajamaksuista eivätkä kuluttajaviranomaiset voi ratkaista mahdollista riitatilannetta.

Suullista sopimusta on vaikea riitatilanteessa todentaa, joten varsinkin isompien palveluiden teettämisestä kannattaa sopia kirjallisesti. Kotitalousvähennyksen ehtona on, että yritys on rekisteröity ennakkoperintärekisteriin.

Kotimyyntiä on kuluttajan kotona tapahtuva tuotteen tai palvelun myynti. Kaupankäynti, jossa myyjä ja ostaja solmivat sopimuksen muualla kuin myyjän toimitiloissa on myös kotimyyntiä. Sillä ei ole merkitystä, tehdäänkö sopimus myyjän vai ostajan aloitteesta. Kotimyyntitilanteessa remonttipalvelun myyjän tulee kertoa ostajalle myös sopimuksen peruuttamismenettelystä. Jos myyjä ei ole kertonut peruuttamisoikeudesta ja sen ehdoista, peruuttamisoikeus pitenee.

Jos remonttityö on suoritettu kokonaan kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä ja remonttityön myyjä on ilmoittanut kuluttajalle peruuttamisoikeuden puuttumisesta, sopimuksella ei ole peruuttamisoikeutta.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Lue lisää remontin kotimyynnistä TM Rakennusmaailman artikkelista lehdestä 2/2018.