Sähköautoilijan ei kannata kikkailla viritetyillä latausratkaisuilla. Jatkojohtojen käyttö ollaan kieltämässä sähköautojen kotilatauksessa.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan kaksi kolmesta sähköauton omistajasta asuu omakotitalossa. Kaikilla ei kuitenkaan ole omaa latauspistettä.

Koska talvella sähköauton kulutus kasvaa, latauspisteen löytymisen kanssa on syytä olla tarkkana. Julkisia latauspisteitä on vain kuudelle prosentille autoilijoista.

Sähköautojen määrä kastoi yli 80 prosentilla vuosien 2020-2021 aikana. Samanaikaisesti julkisten latauspisteiden määrä on lisääntynyt vain kolmanneksen. Kotilatauspisteiden tarve onkin jatkuvassa kasvussa.

Sähköinen liikenne ry kertoo helmikuussa 2022 julkaistussa tilastossa, että julkisia latauspisteitä oli Suomessa vuoden 2021 lopussa 5820. Sähköauton, hybridin tai täyssähköauton, oli menopelikseen valinnut 99 910 suomalaista.

Tänä päivänä julkisia latauspisteitä on Suomessa vain yhdelle 17:sta sähköautosta. Sähköisen liikenteen tilannekatsauksen mukaan tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä sähköautoja on 700 000, joista puolet täyssähköautoja. Jokaiselle täyssähköautolle pitäisi silloin löytyä latauspiste myös yön yli lataukseen.

Julkisessa keskustelussa on nähty arvioita, että jopa joka kolmas sähköautoilija vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon. Yksi suuri syy vaihtoon on nimenomaan latausten vaivalloisuus.

Sähköauton latauspiste asialliseksi ja turvalliseksi

Jos kotipihalla ei ole latauspistettä, voi autoilija turvautua hädässä erilaisiin vararatkaisuihin. Latausjohdon laittaminen tavalliseen maadoitettuun pistorasiaan voi tuntua hyvältä ajatukselta, mutta sitä ei ole.  Pistorasiat voivat liian korkean kuormituksen seurauksena kuumentua ja liittimet kulua. Ylikuumenemisen seurauksena etenkin huonokuntoinen pistorasia voi jopa syttyä tuleen.

”Normaaleja 16 ampeerin pistorasioita ei ole tarkoitettu kestämään jatkuvaa ja korkeaa kuormitusta, kuten vaikkapa yön yli tapahtuvaa sähköauton latausta”, Innohome Charlien teknisestä tuesta vastaava Timo  Kullat toteaa.

Myös jatkojohdot ovat väärin käytettynä paloturvallisuusriski. Jos kelalla olevaa johtoa ei avata kokonaan, se voi ylikuumentua latauksen aikana. Jatkojohto tulee myös aina kytkeä ulkopistorasiaan, ja jatkoliitokset suojata lukituksella. Lisäksi rasiassa pitää olla vikavirtasuoja tai sitten sellainen pitää olla jatkojohdossa.

”Sähköteknisen alan standardointijärjestö Sesko ry:n sähköajoneuvojen lataussuositus toteaa yksiselitteisesti, että jatkojohtoja, pistorasiaan liitettyjä kellokytkimiä, energiamittareita tai vastaavia ei saa käyttää sähköiskun ja tulipalovaaran vuoksi”, Kullat sanoo.

”Pienjännitesähköasennusten standardia ollaan uudistamassa tänä vuonna. Uudistuksessa ehdotetaan jatkojohtojen käytön kieltoa sähköautojen kotilatauksessa”, Kullat jatkaa.

Lue lisää:

Viisi vinkkiä sähköauton latauspisteen suunnitteluun

Sähköauton latauspisteen teho usein liian pieni

Auton lämmittämiseen tehty jatkojohtoviritys ei ole hyvä idea