Omakotitalon pihaan sähköauton latauspistettä hankkivan on tarkistutettava talon sähköjärjestelmän kunto ennen latauspisteen asennusta.

Omakotitalossa asuva sähköauton omistaja on taloyhtiössä asuvaan verrattuna siinä mielessä onnellisemmassa asemassa, että hän saa vapaasti hankkia latauspisteensä kysymättä keneltäkään mitään. Ainakin melkein.

Plugit Finlandin tekemässä lataustapakartoituksessa selvitetään latauskäyttöön aiotun pistorasian tekninen kunto ja sähköturvallisuus. Kartoituksessa selviää, onko sähkönsyöttö lataukseen tarkoitetulle pistorasialle varmasti sähköauton lataamiseen sopiva. Samalla käyttäjä perehdytetään ajoneuvon lataamiseen ja hänen kanssaan keskustellaan kotilatausmahdollisuuksista.

”Jos siis jonkinlaista pistorasiaa on ajateltu käyttää lataamiseen, kartoituksessa tarkistetaan sen kunto, vikavirtasuojaus ja kaapeloinnin riittävyys”, Plugit Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Topi Aaltonen luettelee.

Sähköauton lataaminen lisää talon sähkönkulutusta. Latauspisteen toteuttaminen on toki sitä yksinkertaisempaa, mitä uudemmasta talosta on kysymys.

Sähköauton lataaminen kuormittaa talon sähköverkkoa joka tapauksessa niin paljon, että huonokuntoisessa sähköverkossa voisi pahimmassa tapauksessa tuloksena olla jopa palovaara.

”Kodin sähköjärjestelmän kunto on aina tarkistettava etukäteen”, johtava asiantuntija Vesa Peltola Motivasta painottaa.

Tyypillisessä suomalaisessa omakotitalossa on 3 x 25 A:n sulakkeet. Kiinteistön pääsulakkeiden koko tarkistetaan ja selvitetään, onko kiinteistön sähkökeskuksessa vapaita sulakelähtöjä. Latauslaite tarvitsee oman kaapelivedon suoraan pää- tai alakeskukselta. Kotilataus­laite muodostaa aina oman virtapiirinsä, mikä on turvallista, koska tällöin muita sähköjohtoja ei kuormiteta.

Topi Aaltonen lohduttaa, ettei vielä ole tullut vastaan taloa, jossa ratkaisua ei olisi löytynyt. Ongelmia voi odottaa, jos kyseessä on vanha sähkölämmitteinen talo, jossa apuna käytetään ilmalämpöpumppuja.

”Sähkönkulutus on silloin jo melkoisen suuri. Yösähkötaloissa on otettava huomioon, että myös autoa ladataan nimenomaan yleensä yöllä. Tarvitaankin aina ammattilainen määrittelemään, millä teholla latauslaite voidaan kytkeä.”

Mitä lähempänä sähköpääkeskusta latauspiste tulee sijaitsemaan, sitä edullisemmaksi sen asentaminen muodostuu. Kaapelointi ja kaivuutyöt maksavat. Mitoitusta varten tarvitaan pätevä sähkösuunnittelija.

Seinään vai pylvääseen

Laitteen valintaan vaikuttaa luonnollisesti se, onko se ajateltu sijoittaa sisätiloihin vai jättää ulos sään armoille, seinään vai maassa seisovaksi. Yleensähän sähköautolle on jo valmiiksi pysäköintipaikka ajateltuna. Edullisin ja siisti vaihtoehto on autotallin, autokatoksen tai talon seinään asennettava seinämallinen ns. wallbox.

Kauempana pihalla sijaitsevalle pysäköintipaikalle on tietysti valittava maassa seisova ratkaisu.

Kannattaako sitten hankkia suoraan se markkinoiden hintavin ja tehokkain latauslaite? Riippuu ensinnäkin siitä, minkälaisella ladattavalla autolla ajaa nyt ja minkälaisella ajattelee lähitulevaisuudessa ajavansa. Täyssähköauto vaatii parempaa lataus­tehoa kuin hybridi.

Auto pystyy ottamaan laturistaan riippuen virtaa vain tietyllä maksimiteholla. Pienempitehoinen latauslaite riittää siis hybridille. Jos uskoo jatkossakin ajavansa hybrideillä, se varmasti toimii myös jatkossa.

Latauslaitteet ovat pitkäikäisiä, joten jos on vähänkin sellainen kutina, että hybridistä tekisi mieli piankin siirtyä Teslaan, kannattaa hankkia suoraan tehokkain laite. Latauslaitteen tehoa voi nimittäin pienentää asennusvaiheessa, mutta maksimitehoa ei voi suurentaa.

Täyssähköautoja on järkevintä ladata tehokkailla kolmivaiheisilla latauslaitteilla. Kiinteistön sähköjärjestelmän rajoitukset on tosin otettava huomioon. Edes 3 x 16 A:n (11 kW:n teho) kolmivaihevirralla lataaminen ei välttämättä käy päinsä. Kolmivaihevirralla lataaminen ei siten välttämättä ole kaikkialla aina mahdollista – ainakaan useammalle autolle samaan aikaan – vaan mitä luultavimmin tarvitaan kuormituksen hallintaa.

Älyä ohjaukseen

Sähkökiuas nostaa sähkön kulutusta hetkellisesti paljon ja yleensä samaan aikaan, kun auton akkua ladataan. Kuormanhallintakojeen avulla voidaan kuitenkin automaattisesti puolittaa sähköauton lataukseen käyttämä virta tarpeen vaatiessa hetkellisesti. Tällaisia kojeita valmistaa esimerkiksi Schneider Electric.
Kuormanhallinnasta on hyötyä myös kovilla pakkasilla, kun kaikki sähkö halutaan lämmityskäyttöön.

”Laite voi antaa signaalin sähköautonlatauslaitteelle, jolla latauslaite pudottaa lataustehon puoleen esimerkiksi 7kW -> 3,7kW kiinteistön kokonaiskuormituksen ylittäessä annetun rajan, kuten esimerkiksi 24 A”, kertoo tuotepäällikkö Maunu Suttinen Schneider Electric Finlandilta.

Älykkääseen kuormanohjauskontaktoriin voidaan liittää neljä kulutuslaitetta, kuten useampia latauslaitteita, talon lämmityslaite tai ilmalämpöpumppu, ja vuorotella niitä.

Vuorottelutoiminnolla älykäs kuormanohjauskontaktori voi pudottaa vuorotellen yhden latauslaitteen kuorman puoleen tai lämmityksen/ilmalämpöpumpun pois asumisviihtyvyydestä tinkimättä. Sisälämpötila ei siis pääse laskemaan liikaa, sillä kukin kuorma on päältä pois vuorotellen ohjattuna alemmalle teholle viiden minuutin ajan.

Artikkeli on julkaistu TM Rakennusmaailmassa 5/17.

Lue lisää:

Sähköistyksen kartoitus kertoo sähköauton lautauspisteiden ratkaisut ja kustannukset