Seinät on jo remonttihuumassa tapetoitu ja maalattu. Nyt suomalaissa kodeissa tehdään lattiaremontteja ja pohditaan erilaisia säilytysvaihtoehtoja.

Monen huomio on viime vuosina kohdistunut kodin kunnostamiseen ja remontointiin. Tämä suuntaus näyttää vahvalta myös ensi vuoden osalta, kertoo K-ryhmän tuore tutkimus.  Kysyttäessä kotiin liittyvistä haaveista 31 % vastaajista haaveili remontoinnista. Tämä nousi tuloksissa toiseksi sisustuksen uusimisen (32 %) jälkeen.

Ensi vuonna kodeissa uusitaan lattiota ja parannetaan kodin säilytysmahdollisuuksia. Moni tekee remontin käytännössä itse, mutta yhä useampi olisi kiinnostunut ammattilaisten tarjoamista remontointi- ja sisustuspalveluista.

“K-Raudan myyntidata osoittaa selkeästi, että remontointibuumi on jatkunut ja ihmiset haluavat parantaa kotejaan. Vaikka moni suomalainen haluaa tehdä remonttinsa itse ja samalla oppia uutta, yhä useampi on myös valmis käyttämään palveluita”, K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere kertoo.

“Myös investointituotteet eli esimerkiksi lattiat ovat käyneet kaupaksi, ja pintoja on uusittu. Kodin käytännöllisyyteen halutaan panostaa joko pienillä tai isommilla remonteilla.”

Seinät päällystetään nyt puulla

Puun suosio ja luonnonmukaisuuden arvostus sisustamisessa jatkuu ja näkyy näkyy esimerkiksi puupaneelien myynnin kasvuna edellisvuoteen verrattuna. Puupaneeleista erityisesti sormipaneelit sekä valmiiksi pintakäsitellyt paneelit ovat olleet suosittuja seinän tai katon materiaaleja.

Lattiamateriaaleissa vinyylilankut ja hiilineutraalit hybridilattiat ovat yhä voimakkaassa nousussa. Ne ottavat sijaa laminaatilta. Lattiamateriaalien ominaisuudet ovat oleellisia asioita lattiaa valitessa, sillä laminaatti, vinyyli ja hybridi poikkeavat teknisiltä ominaisuuksiltaan toisistaan. Lattialta edellytetään hyvää kestävyyttä ja helppohoitoisuutta arjessa. Kestävä ja pitkäikäinen lattia on myös ekologinen valinta.

Säilytystilaa ei koskaan ole liikaa

Kodin käytännöllisyyteen panostaminen näkyy myös erilaisten säilytysratkaisujen kasvavana suosiona. Esimerkiksi komeroiden, säilytyslaatikoiden ja naulakoiden myynnin kasvu on ollut merkittävää edellisvuoteen verrattuna. Lisätilan tarve näkyy myös K-ryhmän tutkimuksessa: lisää tilaa kotiinsa toivoi 27 % vastaajista ja tätä lisätilaa kaivattiin ensisijaisesti tavaransäilytykseen.

Tänä vuonna on hankittu viime vuotta enemmän myös kylpyhuone- ja suihkukalusteita sekä keraamisia laattoja. Seinälaatoista valitaan yhä useammin suurempi koko, ja näyttävät tehosteyksityiskohdat tekevät paluuta.

K-ryhmän Arkibarometri-tutkimus toteutettiin K-Kylä-asiakaspaneelissa 20.-26.9.2021 ja K-Raudan remontointitutkimus Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 23.-26.7.2021.

Lue lisää:

5 vinkkiä lattian uusimiseen

Näin valitset sopivan parketin kotiisi