Koulujen sisäilmaongelmat ovat tuttuja myös Keski-Euroopassa. Sisäilmaongelmat kasvattavat kiinnostusta puurakentamiseen. Itävaltalaisen pikkukunnan koulu rakennettiin puusta, sillä kunta halusi olla edelläkävijä niin arkkitehtuurissa, rakentamisessa kuin uudenlaisen pedagogisen tilan luomisessa.

Salzburgin lähistöllä Itävallassa sijaitsevan Hallwangin kunnan vuonna 1964 rakennettu koulu oli täydellisen peruskorjauksen tarpeessa. Siitä puuttui ilmastointi, äänieristys ja se oli kooltaan liian pieni kasvavan kunnan tarpeisiin.

”Halusimme olla edelläkävijöitä arkkitehtuurissa, rakentamisessa ja uudenlaisen pedagogisen tilan luomisessa. Meillä on uudessa koulussa musiikki- ja mediahuone ja liikuntasali. Myös koulun ja kunnan kirjastot yhdistettiin tässä saman katon alle. Koulun katolla on oma puutarha samassa talossa toimivalle päiväkodille”, kertoo Hallwangin pormestari Johannes Ebner.

Puun valinta koulun rakennusmateriaaliksi kunnan osalta yksimielinen, sillä Salzburgin alueella halutaan edistää puurakentamista. Valintaperusteissa painoivat puurakentamisen vaikutukset rakennuksen sisäilmaan.

Ranskassa puukoulut ovat arkkitehtien suosiossa

Myös Ranskassa on havaittu energiatehokkaan ja ekologisen rakentamisen hyötyihin. Grenoblessa työskentelevän arkkitehti Veronique Kliminen mukaan Ranskassa poliittinen tahto ohjaa kuntia rakentamaan kouluja puusta.

”Kaikissa toimistoni toteuttamisessa kouluhankkeissa pormestari on halunnut puuta rakentamiseen ja puun käyttö on ilmaistu jo kilpailun julkistamisen vaiheessa. Halutaan vähähiilisyyttä, kestävää kulutusta ja aurinkoenergiaa. Nämä arvot sekä päättäjien että vanhempien keskuudessa ovat tehneet puukouluista hyvin suosittuja. Ne koetaan arkkitehtuurisesti kauniiksi ja hyvä sisäilma on lisäarvo.”

Puurakentaminen on leviämässä pikkukaupungeista myös maan suurkaupunkeihin, joihin halutaan nopeasti nousevia, elementtirakenteisia kouluja ja asuntoja.

Puurakentaminen ei automaattisesti takaa hyvää sisäilmaa

”Vanhojen koulurakennusten sisäilmaongelmat tuntuvat olevan suurin puukoulurakentamisen vauhdittaja. Kun korjaamiseen liittyy riski, etteivät sisäilmaongelmat välttämättä helpota, päätös uuden rakentamisesta on houkutteleva. Rakennettujen esimerkkien valossa uusissa puukouluissa sisäilmaongelmista onkin päästy eroon”, kertoo Mikko Viljakainen Puuinfosta. Puuinfon Hyvät käytännöt -artikkelisarja esittelee puurakentamisen toimintatapoja ja trendejä eri puolilla Eurooppaa.

Viljakainen myös muistuttaa, ettei puurakentaminen automaattisesti johda hyvään sisäilmaan.

”Puukoulun rakentaminen edellyttää suurta huolellisuutta ja kosteusturvallisuudesta huolehtimista jo rakennusaikana. Puukouluihin rakennetaan myös muita kuin puurakenteita ja myös niiden osalla tulee olla huolellinen. Muovimattoa ei saa liimata märän betonin päälle puukoulussakaan.”

Suomessa on meneillään useita puukouluhankkeita. Rakenteilla tai suunnitteilla on kymmenen hirsikoulua, joiden lisäksi puiset viipalekoulut ovat kasvattaneet suosiotaan. Valmistumassa on muun muassa Kuhmon Tuupalan koulu, joka rakennetaan massiivipuulevyistä.