Verkkokauppaostosten vastaanottaminen ja palauttaminen on yleisin syy käyttää oman talon yhteydessä olevaa postiautomaattia. Lumo-vuokrakodeistaan tuttu Kojomo pitää Smartpost-automaatteja luontevana osana vuokratalojen palvelutarjontaa.

Helsingissä ja Vantaalla sijaitsevien 18 Lumo-talon asukkaat voivat noutaa ja lähettää verkkokauppaostoksensa ja joulupakettinsa marras-joulukuusta alkaen oman talon aulaan sijoitetusta Smartpost-automaatista.

Lumo-vuokrakotien yhteistyö Postin kanssa on alkanut jo vuonna 2017, jolloin Lumo toi Smartpostin ensimmäiseen asuintaloonsa. Smartpost-automaattien avulla voi lähettää ja vastaanottaa postipaketteja sekä hoitaa monia kodin arkea helpottavia asioita: lähettää esimerkiksi vaatteita pesulaan, kenkiä suutariin ja kännykän korjattavaksi sekä tilata kaupasta ruokakassin tai ravintolasta ruoka-annoksia.

Tavoitteena vaivaton kaupunkiasuminen

Postin tekemän käyttötutkimuksen mukaan yli 65 prosenttia tutkimuksen vastaajista suosittelisi oman kerrostalon aulassa olevaa Smartpost-automaattia. Enimmäkseen automaatteja käytetään juuri verkkokaupan lähetysten vastaanottamiseen ja palauttamiseen.

”Smartpostin mahdollistama molemminsuuntaisuus on oleellista. Monet tilaavat nykyään vaatteita kotiin niin, että yhtä vaatetta on kahta kokoa tai eri värejä sovitettavaksi. Silloin palautuksiakin tulee paljon. Myös vertaisverkkokauppa kasvaa. Vanhat vaatteet ja kirjat lähtevät automaatin kautta kätevästi uusille omistajille”, Postin verkkokauppakonsepteista vastaava Ville Vasaramäki sanoo.

”Smartpost-automaatit ovat luonteva osa Lumo-talojen palvelutarjontaa. Tavoitteena on tehdä kaupunkiasumisesta mahdollisimman vaivatonta. Verkkokaupan yleistyessä Smartpost helpottaa arkea, Kojamon asiakkuuspäällikkö Pekka Kivistö kertoo.

Smartpost-automaatilliset Lumo-talot löytyvät osoitteesta www.lumo.fi/smartpost