Tokiossa avautuu tänään IFFT Interior Lifestyle Living -ammattitapahtuma, jossa suomalaiset yritykset ovat mukana tavoitteenaan löytää uusia asiakkaita ja paikallisia yhteistyökumppaneita. Suomalaiset muotoilualan yritykset panostavat entistä voimakkaammin nyt vietiin ja erityisesti Japanin markkinoihin.

Suomalaiset muotoilualan yritykset pyrkivät vastaamaan julkisten ja yksityisten rakennusprojektien tarpeisiin Japanissa. Kysyntä suomalaista design-osaamista kohtaan on kasvussa erityisesti projektimyynnissä, jossa rakennus- ja remontointiprojekteihin etsitään innovatiivisia suunnittelu-, materiaali- ja sisustusratkaisuja.

Marraskuussa suomalaiset yritykset esittäytyvät japanilaisille ammattilaisille alan merkittävimmässä IFFT Interior Lifestyle Living -tapahtumassa Tokiossa.

Kasvua materiaaliratkaisuista

Tunnetut suomalaisbrändit Marimekko, Muumit ja Iittala ovat jo pitkään tehneet suomalaista muotoilua tunnetuksi japanilaisille kuluttajille. Kiinnostus Suomea kohtaan kasvaa nyt myös ammattilaismarkkinoilla, joissa etsitään kiinnostavaa muotoilua ja luonnonläheisiä, innovatiivisia materiaaliratkaisuja yksityisiin ja julkisiin rakennus- ja remontointiprojekteihin. Yksi esimerkki tästä on japanilaisen Seibu Railwayn ja Finpron kesäkuussa suomalaissuunnittelijoille käynnistämä kilpailu, jossa haettiin toteuttajaa Hannon rautatieaseman uudistamiselle Japanissa.

”Suomalaisella designilla on Japanissa jo lähtökohtaisesti erinomainen maine korkean laadun ja paikalliseen makuun sopivan muotokielen ansiosta. Japanin projektimyynti -markkinan arvioidaan olevan noin 120 miljardia euroa ja tulevien olympialaisten hotellirakentamisen ennustetaan kasvattavan sitä entisestään. Suomalaisyrityksillä on siis erinomainen mahdollisuus saada kakusta osansa, kun he pääsevät mukaan oikeisiin keskusteluihin, oikeaan aikaan ja oikeassa kohderyhmässä”, Finpron luovien alojen toimialajohtaja Irma Patala kertoo.

Secto hakee kontakteja projektimyyntiin

Puisia valaisimia valmistavan Secto Designin puhdas ja pelkistetty muotokieli vetoaa japanilaisiin. Finpron tapahtumien avulla olemme saaneet luotua uusia hyödyllisiä kontakteja projektimyynnin puolella, sekä vahvistettua brändiämme Japanin markkinoilla”, IFFT-tapahtumaan osallistuvan Secto Designin toimitusjohtaja Emma Frenzel kertoo.

Finpron Lifestyle Finland -ohjelman isännöimässä Suomi-paviljongissa 14 suomalaista design-alan yritystä esittäytyy IFFT Interior Lifestyle Living -tapahtumassa vieraileville ammattilaisille: sisustusarkkitehdeille, rakennuttajille, tavaratalojen sisäänostajille ja jälleenmyyjille.