Suomalaisten ostokäyttäytymisessä korostuu tällä hetkellä kaksijakoisuus. Suunnitelmallisuus, varautuminen ja omavaraisuus pohdituttavat, mutta samaan aikaan ollaan kuitenkin palaamassa normaalimpaan arkeen. Myös remonttisuunnitelmat ovat mielessä.

K-ryhmän asiantuntijat ennustavat kesällä liikkumisen ja kyläilyn kasvavan. Kotoilun suosio jatkuu, sillä kotiin ja kodin hankintoihin halutaan edelleen satsata. Yli puolet suomalaisista on tehnyt tulevaksi kesäksi remontointisuunnitelmia tai suunnitellut sisustusta kotiin tai mökille.

Suomalaisten varautuminen näkyy hyötykasviviljelyn lisääntymisenä

Hyötykasvien kasvattaminen on ollut jo pitkään nouseva trendi, johon korona toi merkittävää kasvua Se jatkuu edelleen: koronan aikana hyötykasveihin liittyvä myynti on kasvanut 25 %. Suosituimmat kasvatettavat ovat tilli, basilika, kesäkurpitsa ja persilja sekä erilaiset salaattikasvit. Kaikkein suurinta hyötykasvien siementen myynnin kasvu on ollut Itä-Suomessa, vaikka eniten siemeniä ostetaan Varsinais-Suomessa – erityisesti Turun alueella. Myös mullan ja ruukkujen kysyntä on lisääntynyt.

”Yhä useamman suomalaisen mielessä on pienimuotoinen omavaraisuus: viljelyinnokkuus on lisääntynyt erityisesti taajamissa, pienemmillä pihoilla ja jopa kerrostalojen parvekkeilla. Eniten kasvua on ollut niissä kasveissa, joita voidaan kasvattaa ruukuissa tai kasvilavoissa ja joilla ei ole pitkää esikasvatusaikaa. Perinteiset avomaalla viljeltävät kasvit, kuten porkkanat, kaalit ja herneet ovat suosittuja nekin, mutta niissä ei näy aivan samanlaista kasvua. Osa harrastajista on varmasti uusia, heille on luontevaa valita nopeasti satoa tuottavat kasvit”, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan käyttötavaran osto- ja myyntijohtaja Hannele Åberg.

Pihan ja mökin merkitys jatkuu vahvana

K-Rauta tutki suomalaisten pihan käyttöä ja pihahaaveita kotona ja mökillä.

”Tulokset osoittavat, että pihalla ja mökillä on suuri merkitys kesässä. Puolet suomalaisista viettää kesäisin aikaa omalla pihallaan ja 39 % mökillä”, K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere kertoo.

Suomalaisista 58 % on suunnitellut sisustusta tai tehnyt remontointisuunnitelmia kotiin tai mökille tulevaksi kesäksi. Suosituimpia remonttikohteita ovat piensisustaminen (21 %), ulkomaalaus (20 %), sisämaalaus (12 %) ja terassin rakentaminen (12 %).

”Terassin rakentaminen korostuu miesten vastauksissa, kun taas piensisustamissuunnitelmat näkyvät naisten vastauksissa. Näemme tulosten taustalla muun muassa koronan nikkarointibuumin, vilkkaan mökkikaupan ja mökkien sukupolvenvaihdokset – vielä on paljon kunnostettavaa kodeissa ja mökillä”, Pere taustoittaa.

Koronavuosina moni hankki ulkoporeammeen tai paljun arjen luksusta tuomaan. Uusimmassa tutkimuksessa palju tai ulkoporeamme piti edelleen kärkisijaa (26 %) koti- tai mökkipihan toiveissa.

”Paljujen suosio painottuu mökeille, kun taas ulkoporealtaita myydään etenkin isoissa kaupungeissa”, Pere kertoo. Toiseksi toiveissa nousi hyötykasvimaa (24 %) ja kolmanneksi kesäkeittiö (22 %). Naiset vastaajina ja nuoremmat vastaajat korostuvat lähes kaikissa toiveissa. Viljely kuuluu kuitenkin kaikille, sillä naiset eivät korostu hyötykasvimaata toivovissa.

Aurinkopaneelit suomalaisten suosiossa

Mökkiunelmista kysyttäessä ykköseksi nousi aurinkopaneelit (25 %).

”Tulokset kertovat sekä vastuullisuudesta että omasta energiantuotannosta. Aurinkopaneelit näkyivät mökkihaaveissa itse asiassa jo vuoden 2021 tutkimuksessamme yllättävänä nousijana, ja niiden suosio näyttää jatkuvan”, Pere summaa. Mökkiunelmien kärkisijoille nousivat myös palju tai poreamme (22 %), uusi laituri (20 %) ja terassi (18 %).

”Tämän kesän hitteinä näemme esimerkiksi hyötykasviviljelyn ja siihen liittyvät tarvikkeet, piharakennukset, nuotiopaikat ja erilaiset riipputuolit. Arvioimme myös kompostointituotteiden, aurinkopaneelien sekä ulkoporealtaiden ja paljujen kiinnostavan kuluttajia”, Pere toteaa.

Kaikkiaan pihabuumi näyttää jatkuvan myös kesällä 2022. Kausituotteiden menekkiin on K-Raudassa varauduttu viime vuosien kysynnän mukaan.Myös K-Raudan viime vuosien suosikkien, kuten terassilaudan, saatavuus on yrityksen mukaan hyvällä tasolla. Puutavaran osalta hyvään saatavuuteen vaikuttaa se, että K-Raudan myymästä puutavarasta yli 90 % hankitaan kotimaasta.

Lue lisää:

Nikkaroi aito italiainen pizzauuni kotipihaan

Näin onnistuu terassin perustus ruuvipaaluilla

Näin teet terassille kesän parhaan oleskelutilan