Rautakaupan myynti kasvoi viime vuonna 4,8 prosenttia. Uudisrakentamisen laskusuunta vähensi ammattilaisten ostoksia, mutta kodeissa innostuttiin tekemään pientä pintaremonttia.

Rautakauppa päätyi koronavuonna 4,8 prosentin kasvuun, mutta kasvu ei jakautunut toimialalla tasaisesti. Selkeästi ero näkyi kuluttaja- ja ammattiasiakaskaupan välillä. Kun isommat hankkeet menivät jäihin, kuluttajat ryhtyivät itse kohentamaan kotia ja pihaa.

”Kuluttajat  löysivät sisäisen tee-se-itse-tekijänsä ennätyksellisesti ja se näkyi myös vahvasti kuluttajamyyntiin keskittyneiden toimijoiden myynnin kehityksessä”, kertoo rakennus- ja sisustuskaupan yhdistys RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala.

Pihaan satsattiin

Myynnin kasvu  oli alkuvuodesta maltillista, mutta pomppasi nousuun huhti-kesäkuussa. Loppuvuonna myynnin kasvun taso jälleen tasaantui alkuvuoden tasolle. Erityisesti omaan pihaan satsattiin paljon.

”Lähes kaikkia pihan ja puutarhan tuotteita myytiin ennätyksellisesti. Kaupaksi kävi niin terassilaudat ja grillit kuin kasvit ja multasäkitkin. Myös isompien puutarhainvestointien, kuten ulkoporeammeiden ja kylpytynnyreiden kysyntä ylitti kaikki odotukset, Liuksiala kuvailee kevään poikkeuksellista myynnin kasvua.”

Sisätilojen remonteissa korostui erityisesti seinienn maalaaminen, sillä maaleja myyntiin rautakaupoista lähes 14 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Työvälineiden ja pienraudan myynnissä nähtiin myös hyvää kehitystä.

”Rautakaupan vuoden 2020 myynnin kasvuluvut ovat poikkeuksellisen korkeat. Tilastoissa ei ainakaan viimeiseen 10 vuoteen ole saavutettu vastaavia kehityslukuja”, sanoo Liuksiala.

Samanlainen kehitys on näkynyt myös muissa Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa.