Suomalaiset katsovat televisiota keskimäärin yli tuhat tuntia vuodessa. Television suosituin koko on 55 tuumaa, mutta 60-tuumaisesta tai isommasta televisiosta haaveilee joka neljäs suomalainen.

Ennen television ykkösvalintakriteerinä oli hinta, mutta nyt kuvanlaatu ja näytön kokoluokka ovat suomalaisille hintaa tärkeämpiä. Erityisesti nuoret haluavat laitteeltaan myös korkealaatuista designia, sillä jopa 21 prosenttille 18-34-vuotiaista design on television ykkösvalintakriteeri.

Samsungin tilaamassa kyselytutkimuksessa haastateltiin tuhatta suomalaista ja kysyttiin heidän television käytöstään ja mieltymyksistään. Kyselyssä kävi ilmi, että 56 prosentilla suomalaisista on kotitaloudessaan vähintään 42-tuumainen televisio. Jos television koon saisi valita täysin vapaasti, haluaisi jopa 72 prosenttia suomalaisista ostaa seuraavaksi yli 42-tuumaisen television. Yli 60-tuumaisesta töllöttimestä haaveilee 23 prosenttia suomalaisista.

Tämä näkyy myös Elektroniikan Tukkukauppiaiden (ETK) ry:n luvuissa. Arvoltaan suurin television kokoluokka on 55-tuumaa (38 % koko markkinasta). 75-tuumaisten televisioiden markkinaosuus tuplaantui jo viime vuodesta, kokonaismyynnistä niiden osuus on yli 5 prosenttia.

Televisioon halutaan panostaa

Kyselyn perusteella tärkein television valintakriteeri on nyt laitteen kuvanlaatu, ja seuraavaksi tärkeimmäksi nousee näytön koko.

”Suomalaiset ovat entistä valmiimpia maksamaan laadusta. Suomalainen ei enää välttämättä osta halvinta karvalakkimallia, vaan haluaa aidosti panostaa laitteeseen, jonka parissa viettää ison siivun elämästään”, kertoo Samsungin TV/AV-tuotteiden myyntipäällikkö Markus Nummisalo.

Television ei kuitenkaan haluta olevan kodin yksinvaltias, vaan lähes puolet suomalaista haluaa television sopivan myös kodin sisustukseen. Kun television koko kuitenkin suurenee ja käytettävissä olevien asuinneliöiden määrä samalla pienenee, on yhtälö haasteellinen. Televisiovalmistajat pyrkivät vastaamaan haasteisiin erilaisilla teknisillä ratkaisuilla, kuten Samsung mustaa ruutua ympäristöön sulauttavilla näytön väriratkaisuilla sekä laitteiden ohenemisella.

Kodeissa tv:n sijoittelu ajatellaan kuitenkin edelleen varsin perinteisesti. Joka toisessa kodissa on vähintään kaksi televisiota. Peräti 84 prosenttia suomalaisista kertoo sijoittaneensa kodin ensisijaisen television jalustalleen tv-tasolle. Vain 8 prosenttia vastaajista kertoo kiinnittäneensä television seinälle. Lattiajalustojen suosio on kuitenkin kasvussa: peräti 5 % vastaajista kertoo sijoittaneensa kodin ensisijaisen television lattiajalustalle.

Ja kuka kodissa sitten vastaa television hankkimisesta? Enemmistö miehistä (60 %) kokee olevansa vastuussa kotitalouksien tv-valinnasta, mutta samalla vain 19 % naisista on sitä mieltä, että kotitaloudessa asuvalla mieshenkilöillä on viimeinen sana kotitalouksien tv-valinnasta.

Tutkimuksen suoritti Tutkimusyhtiö YouGov.