Kun rautainen kilpasoutaja, Keravan Urheilijoiden puheenjohtaja Juha Karttunen lipuu Laaka Laiturin kylkeen ja toteaa sen oivalliseksi, häntä on uskominen. Parahultaisesti Tuusulanjärvellä pidettäviä soutukilpailuja varten paikalleen asennettu laituri on hänen mukaansa kuin soutajille kehitetty: sopivasti veden pinnalla kelluva ja tukeva. Haittaa ei ole siitäkään, että Laaka Laiturin saa paikalleen nopeasti. Kaksi kokenutta miestä kokoaa sen rannalla valmiina olleista elementeistä näköjään viidessätoista minuutissa. Työkaluiksi riittävät räikkä- sekä jakoavain.

”Asennusaika riippuu asennuspaikasta. Tämä paikka on tietysti optimaalinen, sillä autolla ja trailerilla pääsee aivan rantaan. Jos purkuajan trailerista laskee mukaan, asennukseen saa tällaisessa paikassa kulumaan tunnin”, laiturin kehittänyt Mika Hyyryläinen laskeskelee.

Tukeva ja matalaan sopiva

Valmiista kestopuuelementeistä rannassa rst-ruuvien avulla koottavassa laiturissa ei sinänsä ole mitään mullistavaa. Sellaisia kyllä markkinoilta saa. Laaka Laiturin erottaa kilpailijoistaan sen laattaponttonirakenne. Laattaponttonin ansiosta laituri on vakaa, minkä kokeillessa todella myös huomaa. Paikalleen asennetulla laiturilla voi huoletta kävellä ja vaikka juoksennella. Laituri ei ole moksiskaan, vaikka isokokoinen mies seisoo aivan päätyelementin toisella reunalla.

Ponttoninsa laattarakenteen ansiosta laituri kelluu myös matalassakin vedessä, kuten juuri Tuusulanjärven rannassa. Mika Hyyryläisen mukaan laiturin syväys ilman kuormaa on 2–3 cm. Siksi laituri on helppo uittaa matalaankin rantaan paikalleen ja vetää tarvittaessa talveksi pois.

Matalasta syväyksestä on erityisen paljon hyötyä haastavilla rannoilla, joita Suomessa riittää. Soisen, upottavan, mutaisen tai kaislikkoisen rantakaistaleen voi laiturielementtien avulla ylittää kätevästi ilman paalutuksia kuin kelluvilla pitkospuilla konsanaan. Veden noustessa ja laskiessa laiturin kulkusilta jatkoineen on aina oikealla korkeudella, vaikka laituri jäisikin osittain kuiville.

”Meillä on mökkiranta Saimaalla ja siellä veden korkeuden vaihtelu on melkoinen ongelma. Laaka Laituri on ollut erinomainen ratkaisu”, huomauttaa Heikki Joskitt, jonka varsinaisesti kilpaveneitä veistävän Sulkavan Veneveistämön tiloissa myös Laaka Laiturit valmistetaan.

Laituri omaan tarpeeseen

Laaka Laiturit ovat uutuus laiturimarkkinoilla. Ensimmäiset satakunta laiturineliötä myytiin asiakkaille kesällä 2018 ja tänä kesänä myynnin odotetaan lähtevän toden teolla käyntiin – kunhan jälleenmyyjät löydetään.

Ajatus uudenlaisesta kelluvasta laiturista syntyi omasta tarpeesta. Mika Hyyryläinen etsiskeli turhaan omalle mökilleen lapsia varten riittävän tukevaa kelluvaa uimalaituria.

Hyvä uimalaiturihan on matala, jotta siitä pääsee turvallisesti veteen. Matalalta laiturilta myös saunavedet saa koukatuksi helposti. Siihen on helppo kiinnittyä niin soituveneellä kuin kanootillakin – kelluvista vesileluista ja uimapatjoista nyt puhumattakaan. Matalalla laiturilla on tietenkin mukava kuivatella uimaretken jälkeen. Ennen kaikkea hyvä uimalaituri pysyy keikkumatta paikallaan. Lapset juoksevat laiturilla kielloista huolimatta, joten sen on ehdottomasti oltava tukeva.

Putki- ja laatikkoponttonilaiturit eivät täyttäneet Mika Hyyryläisen tiukkoja laatuvaatimuksia. Hän oli varma, että parempikin vaihtoehto oli kehitettävissä ja olihan se.

Mika Hyyryläinen ei ole taustaltaan puurakentaja. Lasikuituveneitä rakentava mies kuitenkin tiesi, missä laiturielementtejä voitaisiin valmistaa, kunhan hän saisi oikeanlaiset kehitetyksi.

Laattaponttoni vakautta varmistamassa

Vakauden varmistamiseksi oli päätettävä, minkälainen ponttoniratkaisu laituriin pitäisi valita. Hyyryläinen arveli itse, että lähes koko elementin levyinen, tasainen laattaponttoni olisi vakain. Oli myös löydettävä ammattilainen tekemään vakauslaskelmat.

Matemaatikko Vesa Turpeinen vertaili vastaavien laatta-, laatikko sekä putkiponttonilaitureiden vakautta.

Yleinen käsitys on, että nimenomaan putkiponttonilaiturit ovat niitä vakaimpia, mutta Turpeisen laskelmat osoittivat, että laattaponttoni on vakain.

”Ero osoittautui todella merkittäväksi. Vakausero on laattaponttonin hyväksi vähintäänkin 150 prosenttia eli n. 2,5-kertainen. Kahden asteen kaltevuus saavutetaan laskelman mukaisella laattaponttonilla vasta n. 270 kg:n reunakuormalla, kun se putki- ja laatikkoponttoneilla varustetuilla laitureilla saavutetaan jo n.110 kg:n reunakuormalla”, Mika Hyyryläinen summaa.

”Laaka Laituri ei myöskään menetä vakauttaan eli kaadu, vaikka reuna painuisi veden alle. Jos reunakuorma on liian suuri, vesi vain nousee reunan päälle. Sekä putki- että laatikkoponttonilaitureiden reunan kantavuus heikkenee hieman, kun siirrytään laiturin lyhyelle sivulle. Laaka Laiturin kaikki reunat kantavat hyvin”, Mika Hyyryläinen painottaa.

Laattaponttoni valmistetaan kestävästä ja kevyestä merialumiinista ja sen sisällä on kestävää, vettymätöntä ja myös kevyttä XPS-eristettä. Laiturielementti painaakin vain 25 kg/m2. Laituria on kevyt siirrellä, sillä 20 neliön laituri painaa n. 500 kg, toki puun kosteudesta riippuen.

Merialumiiniponttoni on kestävä, mutta ei betoninen sentään. Kivikkojen päälle laiturielementtejä ei pitäisi asentaa, sillä alumiinikuori saattaa hankautua puhki. Myös jäät saattaisivat rikkoa liikkuessaan ponttonin. Itse asiassa sitä testattiinkin viime talvena Saimaalla ja sen perusteella laituri vaikuttaa kestävän jään paineen hyvin.

”Takuu ei jäiden liikkumisesta aiheutuneita vaurioita kuitenkaan korvaa”, Mika Hyyryläinen huomauttaa.

Laiturin puuosat ovat kestopuuta. Runko on kooltaan 123 cm x 48 cm, pienessä mallissa 98 cm x 48 cm, kansilaudat 95 cm x 28 cm. Laituri kootaan elementeistä, joissa on ponttonit sekä liitosnivelet valmiiksi asennettuina. Valmiina on kulkusilta, sillan jatko- sekä päätyelementit sekä erillinen koroke moottoriveneen kiinnittämiseen. Tilauksesta saa myös elementtejä omien mittojen perusteella. Tähän mennessä pisin valmistettu laituri on ollut 24-metrinen. Kuvissa näkyvä kokonaisuus maksaa 3100 €.

Monenlaisia laitureita

Laituri tulee tietysti hankkia tarpeen mukaan. Mieti siis, minkälaiseen käyttöön laituria ensisijaisesti tarvitaan.

Monet uimalaiturit ovat kevyitä la lyhyitä, mutta hitaasti syvenevässä rannassa ehkä hyvinkin pitkiä.

Oleskelulaitureita käytetään myös auringonottoon, lueskeluun, ruokailuun, kahvitteluun ja niissä voi olla hyvinkin laajoja terassimaisia kansia. Hankalasti siirrettävinä niiden tulee olla rakenteeltaan tukevia. Laiturivalmistajien verkkosivuilla niitä kutsutaan yleensä monikäyttölaitureiksi.

Venelaiturin tulee olla tukeva alusta veneeseen ja veneestä pois siirtymiseen. Kaukana oleville saarille siirretään myös paljon tavaraa, mikä laituria suunniteltaessa on otettava huomioon. Laiturin korkeus vedenpinnasta on otettava huomioon ja yleisimmin käytettävien veneiden ominaisuudet.

Käyttötarkoituksesta tai sijainnista riippuen laituri voi olla hyvin kevyt ja edullinen tai raskas, pysyvä rakennelma.

Edullisia, valmiita laitureita löytyy esimerkiksi rautakaupasta ja verkkokaupoista. Niiden kokoaminen on helppoa.

Jutun laattaponttonilaiturin lisäksi markkinoilla on myös muunlaisia ponttonilaitureita, kuten pohjaan ankkuroitavat, kelluvat muoviponttonilaiturit. Ne sopivat sekä uima- että käyttölaituriksi. Pohjan tyypillä ei ole merkitystä, mutta niiden alla tulee olla vähintään puoli metriä vettä.

Mataliin rantoihin sopivat myös muoviputkiponttonilaiturit. Muoviponttonilaitureita korkeamman kansikorkeuden ansiosta ne toimivat hyvin myös venelaitureina.

Tukeva betoniponttonilaituri käy yleislaituriksi. Jos vettä on alla riittävästi, laituri ankkuroitu ja kiinnitetty tukevasti, se myös talvehtii paikallaan.

Kestävä raskasponttonilaituri on omiaan suurten veneiden kiinnitykseen, sopii oleskelulaituriksi ja aallonvaimentajaksi, mutta edellyttää vähintään metrin vettä alleen. Raskasponttonilaiturit talvehtivat hyvin.

Veden ylle rakennetut laiturit, kuten kallionvierilaiturit ja riippulaiturit sietävät rankkojakin olosuhteita ja jäitä. Ne ovat hyviä venelaitureita.

Massiivisen kivilaiturit ovat erittäin kestäviä, mutta niiden rakentaminen vie aikaa. Moderni vaihtoehto on betonilaituri.

Matalaan ja loivaan rantaan oleskelu- ja uimalaituriksi sopivat tukevat pylväslaiturit. Rannan olisi hyvä olla kovapohjainen ja veden syvyyden korkeintaan kaksi metriä.

 

Laituritietoa

Luvat kuntoon

Rannan omistajalla tai haltijalla on aina oikeus rakentaa laituri yksityiskäyttöön, ja silloin laituri voi ulottua toisen omistamalle vesialueelle. Laituria ei kuitenkaan saa rakentaa kiinteistörajojen läheisyyteen (alle 5 m) tai toisen omistaman kiinteistön edustalle. Suurten ja kiinteiden laiturien kohdalla lupaa laiturin rakentamisen on haettava Aluehallintovirastolta. Suuret laiturit voivat vaatia toimenpideluvan myös maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. Lupaa haetaan kunnalta. Kokorajoitukset vaihtelevat paikkakunnittain, joten oman alueen säädökset kannattaa tarkistaa aina kunnan rakennusvalvonnasta.