Sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen yleistyessä lisääntyvät myös lataukseen liittyvät riskit. Sähkö- ja hybridiauton lataaminen on turvallisinta varsinaisella latausasemalla. Muualla ladatessa pitää varmistaa, että käytetty pistorasia soveltuvuus sähköauton lataamiseen.

Tukes (Turvallisuus- ja kemikaalivirasto) muistuttaa, että kaikki pistorasiat eivät kestä esimerkiksi yön yli tapahtuvaa sähköauton lataamista. Viallisen pistorasian käyttö aiheuttaa palovaaran.

Sähkö- ja hybridiautojen lataaminen on tehokasta ja turvallista julkisilla latausasemilla. Myös koteihin suositellaan asennettaviksi omia latausasemia, joissa sähköauton voi ladata 16 A tai 32 A -voimavirtaliitännöistä. Latausasema mahdollistaa sähköauton tehokkaan, nopean ja turvallisen latauksen ja samalla sähkönkulutuksen seurannan.

Latausasemissa on erilaiset kuormantasausautomatiikat ja mahdollisuus auton akun käyttämiseen sähkövarastona asunnon tarpeisiin. Latausasemien hinnat ovat laskeneet viime aikoina ja niitä saa asennuksen kanssa jo alle 1000 eurolla. Lue lisää sähköautojen lataamiseen taloyhtiöissä tarkoitetuista vaihtoehdoista TM Rakennusmaailmassa 4/17 julkaistusta artikkelista.

Tavallinen suko-pistorasia ei sovellu lataamiseen

Tavallisia maadoitettuja suko-pistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta. Erityisesti huonokuntoiset pistorasiat voivat kuumentua tällaisessa käytössä vaarallisesti.

Ylikuumenemisen seurauksena pistorasia voi mustua ja liittimet kulua, ja pahimmassa tapauksessa pistorasia syttyy tuleen. Raskas johdossa vapaasti roikkuva laturi voi myös aiheuttaa vääntöä pistorasiaan ja kuluttaa liitosta.

Sähköautojen mukana tulee myös tilapäisen lataamisen tavallisesta suko-pistorasiasta mahdollistava matkalatauskaapeli. Tukes muistuttaa, että tällaista kaapelia käytettäessä on varmistettava, että käytettävä pistorasia on hyvässä kunnossa. Matkalatauskaapelia ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.

Suko-pistorasian kautta tapahtuvassa latauksessa suositellaan käytettäväksi enintään 8 A -virtaa, joka onkin monissa matkalatureissa oletusarvona. Joissakin latureissa virta voi myös olla käyttäjän säädettävissä. Laturiosa kannattaa tukea hyvin, ettei se aiheuta pistorasiaan vääntöä. Jatkojohtojen tai pistorasiaan liitettävän kellokytkimen käyttö ei ole suositeltavaa, sillä se lisää liitoksia, jotka myös voivat ylikuumentua. Useimmat auton valmistajat kieltävätkin omissa ohjeissaan erilaisten adapterien käytön matkalaturien kanssa.