Omakotialueilla kiertää kaupustelijoita myymässä muun muassa katonparannuksia, ikkunaremontteja ja horminkunnostuksia.

Kaupustelijat kiertelevät omakotialueilla ja erityisesti siellä, missä on vanhenevia asukkaita ja kiinteistöjä. Remonttikauppa voi olla tyrkyttävää, painostavaa ja joskus päällekäyvää. Kiinteistönomistajia myyntityö häiritsee ja osaa jopa pelottaa. Ahdistelun kohteeksi voi valikoitua ikääntyneet ja heikentyneen harkintakyvyn omaavia ihmisiä.

”Meille on tullut yhteydenotto esimerkiksi horminkorjauksesta, jossa myyjä on kaupannut pinnoitusta aiemmin jo sisäpiipulla korjattuun hormiin. Vaatimusta on tehostettu kertomalla tulisijan menevän käyttökieltoon, jos kauppoja ei syntyisi”, Nuohousalan Keskusliiton puheenjohtaja Tapio Lehtimäki kertoo.

Nuohousalan Keskusliitto kehottaakin viranomaisia puuttumaan väärään, tyrkyttävään ja ikävimmässä tapauksessa jopa petoksen tunnusmerkistön täyttävään kaupusteluun. Ikääntynyt omakotiasuja voi esimerkiksi kirjoittaa nimensä paperiin ymmärtämättä mitä kaupassa tuli tehtyä. Osassa omakotitaloja korjattavaa onkin, mutta asukkaan kannattaa vertailla, tarkistaa ja mielellään hakea tarjous korjauksesta usealta toimijalta.

Nuohooja tietää ja tuntee

Pelastuslain mukaan nuohoojan on ilmoitettava tulisijoissa ja hormeissa havaitsemistaan vioista ja puutteista kiinteistönomistajalle ja myös pelastuslaitokselle. Ihmiset mieltävät nuohoojan maassamme lähes viranomaiseksi ja ainakin palo- ja asumisturvallisuuden asiantuntijaksi. Nuohooja tietää yleensä alueensa kiinteistöjen kunnon ja tuntee kiinteistönomistajat.

”Näyttää vahvasti siltä, että nuohoojan vahvaa asiantuntijaroolia käytetään hyväksi kaupusteluun ja aivan muuhun kuin asumisturvallisuuden vahvistamiseen”, Tapio Lehtimäki sanoo.

Nuohousalan Keskusliitto kantaa huolta alan toimijoiden ammattietiikasta ja alan välittämästä julkikuvasta kiinteistönomistajille. Nuohoojan tulee tuntea alueensa, tehdä työnsä hyvin ja hoitaa asiakaspalvelu ja yhteydet kiinteistönomistajiin mallikelpoisesti.

Tyrkyttävä markkinointi kuriin

Nuohousalan Keskusliitto vaatii alalle selkeät pelisäännöt ja kaikille asiantuntevaa ja ammattitaitoista toimintaa. Väärinkäytöksiin kuten tyrkyttävään ja päällekäyvään markkinointiin tulee puuttua välittömästi ja voimakkaasti. Ahdistava markkinointi on liiton mukaan saatava kuriin.

Kuluttajaviranomaisten mahdollisuudet puuttua väärinkäytöksiin ovat osoittautuneet kuitenkin vähäisiksi. Viranomaiset ovat huolissaan esimerkiksi valepoliiseina ja valepalotarkastajina esiintyvistä huijareista, mutta viranomaisten resurssit ja mahdollisuudet toimia ovat rajalliset.

Nuohousalan Keskusliitto on vuonna 1932 perustettu alan keskusjärjestö. Liittoon kuuluu nykyisin noin 300 jäsentä, jotka toimivat yleensä yksityisyrittäjinä ja hoitavat kiinteistöjen nuohousta ja neuvovat paloturvaan liittyvissä kysymyksissä. Keskusliitto pyrkii kohottamaan jäsentensä ammattitaitoa mm. koulutuksella ja liitto valvoo myös alan yhteisiä etuja.