Kotimaisista kylpyhuonekalusteista ja -keramiikasta tunnettu IDO selvitti verkkokyselyssä suomalaisten toiveita unelmien kylpyhuoneelle. Yli 70 prosenttia toivoi kylpyhuoneeseen musiikkia.

Vaikka kylpyhuoneeseen toivotaan musiikkia, halutaan kylpyhuonekokemus kuitenkin rauhoittaa muulta tietotekniikalta. Idon verkkokyselyyn vastasi 829 suomalaista.

”Kyselytulosten valossa suomalaiset haluavat todella popittaa pytyllä. Musiikin lisäksi vastauksissa korostuivat älykkäät valaistusratkaisut, joiden avulla tunnelma voidaan halutessa virittää romanttisesta virkistäväksi”, markkinointikoordinaattori Hanne Koveshnikov.

Seinä-wc ja vähemmän siivottavaa

Suomalaisten unelmien kylpyhuone on värimaailmaltaan neutraali. Seiniin halutaan mieluiten valkoinen (45 % vastaajista) tai harmaa väri (32 %), kaapit ovat joko valkoiset (54 %) ja lattia harmaa (57 %).

”Vaikka muualla kodissa saatetaan revitellä väreillä, kylpyhuoneeseen haetaan hillittyä tunnelmaa”, Koveshnikov tiivistää.

Yli puolet suomalaisista valitsee edelleen mieluiten perinteisen lattia-wc-istuimen (59 % vastaajista), mutta yhä useampi (41 %) haluaisi istahtaa seinä-wc:lle.

”Keski-Euroopassa suosittu ja Suomessakin julkisissa wc-tiloissa seinätilaa yhä enemmän viime vuosina saanut seinä-wc halutaan nyt myös suomalaisiin koteihin”, Koveshnikov toteaa.

Suomalaiset toivovat, että tulevaisuuden kylpyhuoneteknologian helpottavaa heidän arkeaan. Jos kyselyyn vastanneet saisivat päättää, tulevaisuuden kylpyhuoneen kalusteet tilaisivat kotiin wc-paperia, pesuainetta ja muita kylpyhuonetarvikkeita automaattisesti (32 % vastaajista). Joka viides vastaaja toivoo kylpyhuoneen siivouksen tapahtuvan automattisesti. Toiveena olivat myös likaahylkivät pintamateriaalit.

”Vastauksissa korostuu puhtauden merkitys kylpyhuoneessa. Puhtaanapidon helppous onkin tärkeässä roolissa tuotekehityksessämme. Aiomme markkinajohtajana pysyä tekniikan eturintamassa myös tulevaisuudessa, ympäristöystävällisyyttä unohtamatta”, sanoo Koveshnikov.