Uusi matkustaja-alus Viking Glory aloitti tiistaina 1.3. liikennöinnin Turun ja Tukholman välillä. Sen monipolttomoottorit käyttävät rikitöntä nestemäistä maakaasua, LNG:tä, jonka hukkakylmä hyödynnetään muun muassa kylmälaitteisiin.

Laiva on iso ja kiiltävä, sen kyljet eivät ole ehtineet saada vielä kolhuja maailman merillä, vaikka alus seilasikin Kiinasta Turkuun. Sen ensimmäinen matka kesti joulukuusta tammikuuhun, ja nyt Viking Glory on valmis kuljettamaan matkustajia hieman lyhyemmällä reitillä Turusta Tukholmaan.

Viking Glory on ensimmäinen alus maailmassa, johon asennetaan uusinta teknologiaa ja täysin rikitöntä nestemäistä maakaasua (LNG) hyödyntävät Wärtsilän 31DF-monipolttoainemoottorit. Yhdeksän vuotta nuoremman sisaraluksensa Viking Gracen tavoin Viking Glory voi käyttää myös biokaasua polttoaineenaan, kun sellainen vaihtoehto tulee tulevaisuudessa mahdolliseksi.

”Viking Gloryyn asennetaan kuusi 31DF-moottoria, joilla polttoaineen kulutusta voidaan optimoida tehokkaasti. Näissä moottoreissa on segmenttinsä vähäisin polttoaineenkulutus mutta samalla paras sylinteriteho (550 kW/sylinteri)”, kertoo Viking Linen uudisrakennuksesta vastaava projektipäällikkö Kari Granberg.

Ensimmäisenä laivana maailmassa Viking Glory ottaa talteen LNG:stä tulevan hukkakylmän ja hyödyntää sitä kylmälaitteisiin ja -tiloihin sekä muihin erikoistiloihin.

”Nykyään on jo tavallista hyödyntää hukkalämpöä mutta hukkakylmän hyödyntäminen kylmälaitteiden ja -tilojen sekä muiden erikoistilojen jäähdytyksessä on todella innovatiivista ja ilmastoviisasta. Kehitystyössä Viking Linen yhteistyökumppaneita ovat olleet Wärtsilä, Projektia ja Deltamarin.”

Lisäksi ruotsalaisen Climeonin energiankierrätysjärjestelmä muuntaa moottoreiden hukkalämpöä sähköksi. Järjestelmä voi tuottaa jopa 40 % laivan matkustajatoimintoihin vaadittavasta sähkömäärästä. Lisäksi laivaan asennetaan dynaaminen ilmanvaihto- ja valaistusjärjestelmä, jolla on suora vaikutus energiankulutukseen.

Uusi matkustaja-alus vie risteilijän merelliseen hotelliin

Vaikka alus rakennettiin Kiinassa, on sen suunnittelu ja tekniikka ovat lähes sataprosenttisesti suomalaista työtä. Tekijöinä ovat varustamon omat asiantuntijat ja luotetut kumppanit, kuten Wärtsilä, ABB ja Kone.

Laivan sisustuksen on suunnitellut ruotsalainen sisustusarkkitehtitoimisto Koncept. Pääsimme tutustumaan laivaan päivää ennen sen ensimmäistä risteilyä.

Laivan sisätiloissa on paljon risteilijälle tuttua: pyöreitä muotoja, kiiltäviä kaiteita, kokolattiamattoja ja peilipintoja. Väritys on tummanpuhuva: tummaa vihreää, syvää burgundinpunaista ja merellistä sinistä. Raikastavana ripauksena ovat vaalea marjapuuronpunainen ja klassinen oranssinruskea.

Tunnelma laivan yleisissä tiloissa on arjen yläpuolella. Kiiltävät pinnat ja tekstiilien pehmeät materiaalit tuovat mieleen hotellisisustuksen. Myös hytit on tuotu uudelle vuosikymmenelle sisustuksellaan.

Sviitissä matkustavaa hemmotellaan ikkunallisella poreammeella ja merinäköalalla.

Kahden hengen hyteissä on luovuttu kerrossängyistä. Tilaan mahtuu kuitenkin vielä sohvakin.

Ruokaa on tarjolla useissa laivan ravintoloissa. Niissäkin värimaailma on pidetty yhtenäisenä. Bistrotyylisessä ravintola Kobbassa voi ihailla merimaisemaa suurista ikkunoista.