Vanhuksia kiusaava remonttien kotimyynti on kasvava ongelma, vaikka palvelua myös tarvitaan. Nyt ongelmaan haetaan ratkaisua lakimuutoksen avulla.

Omakotitalonsa – ja oman – ikääntymisen huomaa viimeistään siitä, että ovikelloa soittelee yhtä useammin sirkeäsilmäinen nuorukainen huomiovaatteissaan. Pihalla seisoo mainosteipattu paku.

Tarvitsenko mahdollisesti ikkunaremonttia, uutta kattoa tai taloni maali­pintaa?

En ole ihan vielä eläkeiässä, ja remonttikauppiaat ovat vain pieni kiusa. Yli kahdeksankymppinen isäni on sen sijaan kuulunut näiden kohderyhmään jo pitkään.

Ongelma on todellinen

Viime vuosikymmenen puolivälissä nuohoojat raportoivat eri puolella Suomea liikkuvista, kuluttajille ilmaisia savuhormien tarkastuksia markkinoivista palveluntarjoajista. Korjattavaa löytyi aina ja tarkoitus oli sopia saman tien havaittujen puutteiden korjaamisesta. Muuten, tarkastajat kertoivat, hormi ja tulisija varmasti laitettaisiin käyttökieltoon. Tarjotun korjaustyön kustannuksetkin olivat suolaiset.

Nuohousalan Keskusliitossa käynnistettiin tiedotuskampanja valistamaan omakotitaloasukkaita hormikorjaushuijareiden varalta. Liiton toimitusjohtaja Hannu Murtokare muistuttaa, että nuohooja tarkastaa hormin kunnon nuohouksen yhteydessä ja kertoo kyllä, jos havaitsee hormin kunnossa puutteita.

Ilmaisten hormitarkastusten osalta tilanne lienee rauhoittunut, mutta kaiken muunlaisia remontteja kaupataan sitäkin innokkaammin ja nimenomaan vanhusväestölle.

Kuluttajaliiton toukokuussa 2021 edunvalvontasihteereille tekemän kyselyn mukaan heistä noin 60 prosenttia oli kohdannut työssään kotimyyntiin liittyviä ongelmia.

Kilpailu- ja kuluttajavirastossa koti­myynnin ongelmia tutkittiin viime vuonna. Erityisasiantuntija Mika Saastamoinen kertoo, että kuluttajaneuvojille kotimyynnistä vuonna 2020 tulleista yli tuhannesta ilmoituksesta runsaat viisisataa liittyi remontteihin.

Saastamoinen korostaa, ettei viranomaisille tule tietoa kaikista pieleen menneistä myyntitilanteista.

”Kaikkihan eivät tietenkään valita meille, vaan ehkä sukulaisilleen tai vain nielevät tappionsa.”

Ongelmallisen remonttimyynnin peruskaava on selvä: ”Myydään turha, kallis remontti. Ostaja ei ole ymmärtänyt, mihin sopimusta tehdessään sitoutuu. Peruuttamisoikeudesta ei ole kerrottu”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell luettelee.

Kotimyyntiin sovelletaan kuluttajansuojalain kuudennen luvun säädöksiä sekä oikeusministeriön asetusta peruuttamislomakkeesta ja peruuttamisohjeista.

Kotimyyntisopimusta tehtäessä myyjän tulee ennen sopimuksen tekemistä antaa kuluttajalle kaikki tämän tarvitsemat tiedot hintoineen, maksu- ja peruutusehtoineen ymmärrettävällä tavalla. Hänelle on annettava myös sopimuksen peruuttamislomake. Kaikki tämä pitää jälkikäteen pystyä todistamaan.

Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus ilmoittamalla peruuttamislomakkeella tai muulla tavalla 14 päivän aikana. Peruuttamisoikeus ei kuitenkaan koske räätälöityjä tuotteita, kuten vaikkapa mittatilausikkunoita tai sellaisia tapauksia, joissa työ on kuluttajan pyynnöstä jo ehditty tehdä. Peruutusoikeutta koskeva rajaus tuli kotimyyntiin vuonna 2014.

Rajausta remonttien kotimyynnin ongelmatapauksissa on käytetty härskisti hyväksi. Pykälän piiriin on tupattu mahdollisimman paljon myytävää, jotta koko tilausta olisi vaikeaa tai suorastaan mahdotonta peruuttaa.

Vääriä tietoja ja painostusta

Myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkijoiden selvityksessä havaittiin, että ongelmatapauksissa kuluttajalle joko annettiin harhaanjohtavia tai virheellisiä tietoja tai häntä painostettiin.

Ensimmäisessä tapauksessa myyjä esimerkiksi lupasi, että aurinkopaneelit sopivat kuluttajan vesivaraajaan. Asennusvaiheessa ilmeni, etteivät sitten sopineetkaan, mutta myyjä ei suostu kaupan purkuun.

Painostamistilanteessa myyjä tulee sisään miltei väkisin eikä suostu poistumaan ennen kuin nimi on paperissa. Pahimmillaan myyjä oli ollut seitsemän tuntia asiakkaan kotona.

Ilmeisesti vanhemmat ihmiset ovat liian kohteliaita heittääkseen tungettelevan myyjän ulos tai paiskatakseen oven tämän nenän edestä kiinni. Yksinäiselle päivän ainut ihmiskontakti voi ainakin aluksi olla tervetulluttakin vaihtelua. Kunnes tämä alkaa pelotella vesivahingolla tai tulipalolla.

Vanhustyön keskusliiton korjausneuvonnan päällikkö Jukka Laakso sanoo, että myyjät ovat yhä ammattitaitoisempia ja tekniikat kehittyneempiä.

”Markkina-alueen ikääntyneistä ja vanhoista taloista kerätyt osoitteet ajetaan ristiin ja näin käyttöön saadaan kätevät osoitelistat myyntikäynneille.”

Remonttimyyjiä on neuvottu tekemään kaupat ensimmäisen käynnin yhteydessä, muuten todennäköisyys sen saamiselle laskee liikaa. Mahdollinen asiakas hankkii lisää tietoa ja alkaa ehkä kilpailuttaa hintaa.

Vanhuksia kiusaavan kotimyynnin säätely kiristyy

Nyt kotimyynnin säätelyä ollaan kiristämässä. Kuluttajansuojalain muutokseen tähtäävä lakiluonnos oli lausuntokierroksella kesällä 2021 ja tulee eduskunnan käsittelyyn kevään aikana.

Euroopan unionissa kuluttajan oikeussuojaa parantavan, marraskuussa 2019 annettu Omnibus-direktiivi (Direktiivi 2019/2161/EU unionin kuluttajansuojasääntöjen täytäntöönpanon valvonnan parantamiseksi ja nykyaikaistamiseksi) mahdollistaa jäsenvaltioille myös kotimyyntiä koskevien säännösten tiukentamisen.

Puhelin- ja kotimyynnin rajoittaminen ja sääntelyn tiukentaminen kuluttajan suojaksi kuuluu myös hallitusohjelmaan.

Uudessa laissa räätälöityjä tuotteita koskeva peruutusoikeuden ­poikkeus poistuu ja siinä mielessä palataan vuotta 2014 edeltävään aikaan. Siten myös esimerkiksi mittojen mukaan tehtyjen ikkunoiden tilaus voidaan jatkossa perua.

Omakotiliiton kehityspäällikön Katja Keräsen mukaan lakiin tehty muutos parantaa jo asiakkaan asemaa huomattavasti.

Lausuntokierroksella Omakotiliitto ehdotti lakiin myös toista muutosta.

”Kotimyyntitilanteitahan on kahdenlaisia. Kotiin voidaan tuotetta tai palvelua tulla myymään kutsuttuna ja etukäteen sovitusti tai pyytämättä, yllättäen. Ensimmäisessä tilanteessa voi hyvin olettaa, että asiakkaalla on hankinnalleen jo ennalta ajateltu tarve ja hän on ottanut hintatasosta ja asioista edes jonkin verran selvää”, Keränen sanoo

Omakotiliitto ehdotti, että jos kotiin tullaan pyytämättä, sopimusta ei voitaisi ilman myöhemmin tehtävää kirjallista vahvistusta pitää pätevänä. Näin kaikkein aggressiivisimmalta sopimukseen pakottamiselta saataisiin terä pois.

Pitäisikö kieltää kokonaan?

Ongelma näyttäytyy mediaa seuratessa varmastikin todellisuutta suurempana, sillä härskeimmät tapaukset saavat suuria otsikoita.

”Joskus asiakas – tai heidän omaisensa – kääntyy lehdistön puoleen olematta lainkaan yhteydessä tahoon, jonka kanssa vanhus on tehnyt sopimuksen”, Keränen kertoo huomanneensa.

”Monet yritykset purkavat kauppoja jouhevamminkin kuin lainsäädäntö määrää. Ensisijaisesti pitääkin aina olla yhteydessä siihen yritykseen.”

Omakotiliitto on tehnyt paljon työtä pientaloalueiden kiinteiden nopeiden laajakaistayhteyksien eteen. Niitä myydään alueilla pitkälti juuri ovelta ovelle -tekniikalla. Ilman kotimyyntiä hankkeita ei saataisi edistymään.

Kaikkia vanhuksia ei kotimyynti kiusaa eivätkä he ole tietämättömiä tai kärsi muistisairaudesta. Osalla on varoja ja tahtoa käyttää niitä oman asuntonsa ja asumisensa parantamiseen. Ja täysi oikeus siihen, ajattelivat perilliset asiasta mitä hyvänsä.

Hyvällä asialla liikkeellä

Liiketoimintajohtaja Kim Malmivaara Raksystems Insinööritoimisto Oy:stä sanoo, että sinänsä remonttien kotimyyjätkin ovat hyvällä asialla liikkeellä.

”Useimmissa taloissa on jotain pientä vikaa ja laitettavaa. On taloja, joissa on isosti laitettavaa ja paljon vikaa. Mutta miekka on kaksiteräinen. Myynti­tilanne voi lähteä lentoon ja taloa voidaan lähteä korjaamaan aivan väärässä järjestyksessä.”

Tärkeää olisi, että talon asukas olisi talon peruskunnosta edes jossain määrin selvillä.

Raksystems on puhunut jo pitkään omakotitalojen määräaikaisten kuntotarkastusten puolesta.

Väärässä järjestyksessä remontoiminen on Keräsenkin mukaan remonttien kotimyyntiin liittyvä iso epäkohta, eikä siihen voida lainsäädäntötoimenpiteillä voida vaikuttaa.

Remonttia on helppo painostamalla myydä vanhukselle, joka ei itse ole ollenkaan huomannut, että kate on ollut uusimisen tarpeessa ehkä jo pitkään.

Kattourakoitsijan intressissä voi olla kaupata katon vaihto, vaikka vanhan katteen käyttöikää voitaisiin hyvin jatkaa peruskorjaamalla.

Hintakin on ihan toista luokkaa.

Malmivaara kertoo työssään törmänneensä tapauksiin, joissa jopa 10–15 vuotta vanhoja kattoja on suositeltu uusittavaksi varsin pienien puutteiden vuoksi.

Paikan päälle katon kuntoa vilkaisemaan kannattaisikin kutsua puolueeton asiantuntija.

Auta vanhuksia

Aitoa kilpailutilannetta varten tarvittaisiin myös ainakin kaksi tarjous­ta. Tarjousten vertailu ei ole ammattilaisellekaan helppoa. Jos vaikkapa vesi­katon vaihtoon eivät sisälly kattoturvatuotteet, niistä tulee merkittävästi lisähintaa. Kilometrikustannukset syrjäseudulla voivat myös nostaa hinnan pilviin.

Jos oma osaaminen tarjousten vertailuun ei riitä, siihen kannattaa ehdottomasti käyttää ulkopuolista apua. Vanhuksia voivat auttaa jälkikasvu ja tuttavat.

Miehikkälässä asuva Arto Lavento saa jatkuvasti remonttitarjouksia 1980-luvulla talonsa uudistamiseksi. Hinnoissa tuntuu olevan ilmaa. Lue lisää Lavennon kokemuksista.

Lue lisää:

Mitä vanhan mökin kunnostus maksaa?

Tietoa ja apua tarjolla

Yli 65-vuotias voi remonttitarpeita miettiessään tai kotimyyntitilannetta empiessään kääntyä vanhustyön keskusliiton remonttineuvonnan puoleen: vtkl.fi -> Ota yhteyttä. Korjausneuvonnan valtakunnallinen palvelunumero 09 350 860 13 (arkisin klo 9-15).Vanhustyön keskusliiton korjausneuvonta on maksutonta. Remonttineuvonnassa autetaan myös arvioimaan, onko toimenpide tai remontti ylipäätään tarpeellinen ja onko hintataso oikea. Myös kaupanperumisissa autetaan. Jäseniään liiton neuvonta auttaa kotimyyntiin liittyvissä lakiongelmissa.

Kuluttajaliiton asumisneuvonta auttaa kaikkia maksutta asumiseen liittyvissä oikeudellisissa kysymyksissä: kuluttajaliitto.fi/neuvonta

Omakotiliiton jäsenet saavat neuvontaa liitosta. Jäsenpalveluihin kuuluu myös rakennus- korjaus- ja energianeuvonta. omakotiliitto.fi

Kirjastoissa on neuvontaa myös digipalvelujen käyttämiseen, jos netistä haluaa etsiä palveluntarjoajia tai tietoa.