Saimme kokeiltavaksi malliston keskivaiheilta koneen eli Avant 528:n varustettuna kaivuulaitteella ja peruskauhalla. Mukaan saatiin myös kallistusadapteri, jolla kauhan saa kallistettua sivuittain. Avant 528 on runko-ohjattu, ja siinä on 28-hevosvoimainen Kubota-dieselmoottori.

Avantilla oppii nopeasti ajamaan. Ajan hengen mukaisesti ilmaistuna käyttöliittymä on erittäin selkeä ja yksinkertainen, oikeastaan helpoin mahdollinen. Oikean jalan toisesta polkimesta kone lähtee eteenpäin, toisesta taaksepäin. Kun polkimesta päästää, kone pysähtyy. Kun ei koske kumpaankaan, kone pysyy paikallaan. Kaasupoljinta ei ole, vaan kierrosnopeus säädetään oikealla kädellä käytettävästä vivusta.

Koska voimansiirto on hydraulinen ja portaaton, liikkeellelähdön voi hallita täydellisesti. Epävarmana aloittelijana voi lirkutella liikkeelle vaikka kuinka hitaasti sekä kerätä kokemusta ja rohkeutta. Kun kuljettaja pikkuhiljaa omaksuu koneen ajodynamiikan paremmin, alkavat polkimet kuin itsestään painua syvemmälle. Kone lähtee ripeämmin liikkeelle niin eteen- kuin taaksepäin. Kohta voi jo nostaa moottorin kierrosnopeutta, kun liikehdintään alkaa löytyä oikea rytmi.

Ohjauksen voimakkaan tehostuksen ansiosta ratti pyörii kevyesti urakkanupista veivaamalla. Ajamisen opettelun mielenkiintoisin vaihe liittyykin ohjaamiseen, varsinkin peruutettaessa. Koska kuljettaja istuu runko-ohjatun ajokin runkonivelen takana, kone tuntuu ensiksi kääntyvän toiseen suuntaan kuin mihin pyritään. Väärään suuntaan kääntämisen tuntemukseen joutuu tovin totuttelemaan ennen kuin se juurtuu keskushermostoon niin, ettei se enää yllätä.

Työlaitepuomia hallitaan oikean käden joystick-tyyppisellä ohjaimella. Edestakainen liike nostaa sekä laskee puomia ja sivuttainen liike kääntelee työlaitteen kiinnityslevyn kulmaa. Puomissa on myös teleskooppinen rakenne, mikä lisää sen ulottuvuutta ja nostokorkeutta.

Etukuormainkäytössä Avant kykenee tyhjentämään kauhansa vaikkapa kuorma-auton lavan laidan yli. Puomissa on myös vakain, joka pitää työlaitteen kulman automaattisesti samana, vaikka puomi laskee tai kohoaa. Vakain on lisävaruste, mutta ehdottomasti hankinnan arvoinen.

Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys joka suuntaan. Puomin epäkeskeisyys parantaa näkyvyyttä työlaitteelle.

Avant-pienkuormaajat ovat aina nelivetoisia. Työlaitteet kiinnittyvät pikakiinnityksellä. Kun rutiinin on oppinut, työlaitteen vaihtaa hyvinkin näppärästi. Ohjaamosta on noustava ainoastaan avaamaan työlaitteen lukitustapit, minkä jälkeen vanhan työlaitteen irrottaa ja uuden koukkaa paikoilleen koneella ajaen ja penkillä istuen. Toki sellainen työlaite, joka käyttää hydrauliikkaa, vaatii myös hydrauliliitäntöjen irrotuksen ja kiinnityksen.

Vuosia takaperin hydrauliliittiminä käytettiin alalle tyypillisiä pikaliittimiä. Ne toimivat toki hyvin, mutta olivat joskus raskaita saada paikoilleen, jos piiriin oli jäänyt tai päässyt muodostumaan painetta. Uudella, bajonettityyppisellä pikakiinnityslaitteella hydraulikytkentöjen vaihtaminen sujuu kaikissa tilanteissa sekä nopeasti että vaivattomasti.

Kuormaajatyössä Avant on kokoisekseen todella tehokas. Vaikka kone on pieni, silti sillä siirtää suuria määriä hiekkaa tai lunta tai mitä vain kohtalaisen nopeasti, koska liikehdintä on niin jouhevaa ja vaivatonta.

Katso video, jossa Remontti-Reiska opastaa laitteen käyttöön tästä ja lue aiheesta lisää TM Rakennusmaailman numerosta 4/13.