Meriteollisuuden ja teknologian alalla toimiva Wärtsilä julkaisee Slush Helsinki 2018 -tapahtumassa tuotteen, jolla se haluaa tuoda ilmastonmuutoskeskustelun tekojen tasolle. Rakennuksille tarkoitettu hypoteettinen pelastusvene ei yrityksen mukaan toivottavasti päädy koskaan tuotantoon.

Itseohjautuva pelastusvene rakennuksille on konseptoitu ja suunniteltu Wärtsilän Ship Design -yksikössä. Niitä voitaisiin käyttää hurjien sääilmiöiden nostattamien voimakkaiden tulvien vallitessa. Pelastusveneissä sovelletaan Wärtsilän älykästä teknologiaa niin merenkulun kuin energiankin aloilta. Pelastusveneissä käytetään muun muassa automaattista rantautumista (autodocking), langatonta latausta (wireless charging) ja dynaamista paikannusta (dynamic positioning).

Pelastusvene rakennuksille toimii aurinkoenergialla ja synteettisellä uusiutuvalla polttoaineella.

Kestävä kehitys tulevaisuuden moottorina

Pelastusvene rakennuksille ei  siis ole todellinen tuote, vaikka se voisi olla.

”Tämä hypoteettinen pelastusvene on meillä Wärtsilässä tapa tuoda ilmastonmuutoskeskustelu tekojen tasolle. Tämä konsepti ei oikeastaan ole niin epätodennäköinen kuin aluksi saattaa tuntua. Pelastusveneet olisivat olleet hyödyllisiä viimeaikaisissa rajuissa tulvissa Italiassa ja Indonesiassa. Meidän täytyy toimia nyt. Yhdessä. Tai sitten epätodennäköinen tapahtuu ja meidän on alettava rakentaa näitä pelastusveneitä”, sanoo Chief Digital Officer Marco Ryan.

Wärtsilä etsii tänään avautuvassa Slushissa yhteistyökumppaneita teemalla “Muutetaan tulevaisuuden kurssi”.

”Kestävä kehitys on ollut Wärtsilässä kaiken perusta jo vuosikymmeniä. Meillä on useita kestävän kehityksen tavoitteita, kuten vähentää omaa energiankulutustamme 7% vuoteen 2025 mennessä ja vähentää kaasumoottoreiden kasvihuonepäästöjä 15% vuoteen 2020 mennessä. Nämä ja muut kestävän kehityksen tavoitteet on saavutettava, jotta vältämme tulevaisuuden, jossa tarvitaan pelastusveneitä rakennusten seinissä”, sanoo Marko Vainikka, Wärtsilän yhteiskuntasuhteiden ja kestävän kehityksen johtaja.